Opkomst private lease

In 2016 steeg het aantal leaseauto’s op de Nederlandse wegen naar 798.000. Dit betekent een groei van 5,7 procent ten opzichte van 2015. “We zien dat het leaseproduct door de consument wordt omarmd. Daarbij spelen diverse zaken een rol. Voor één bedrag per maand heb je alles; je hoeft alleen nog maar zelf te tanken.

Steeds meer Nederlanders ontdekken dit gemak. De leasesector maakt ook slim gebruik van de overcapaciteit in de autoproductie en koopt scherp in. Gecombineerd met de lage rentestand is het niet lastig om tot een aantrekkelijk leasetarief voor de consument te komen.

Daarmee gaat een wereld open die zijn weerga niet kent. Ik schat in dat we in 2018 al 100.000 contracten halen. Zakelijk leasen groeide trouwens ook; met 15.000 auto’s ten opzichte van 2015.”

Zakelijke mobiliteit

De zakelijke leaseauto was lang de enige component binnen zakelijke mobiliteit. Met de opkomst van het mobiliteitsbudget van de werkgever aan de werknemer gaan ook andere modaliteiten een rol spelen. Die ontwikkeling gaat volgens Renate Hemerik nog niet echt snel.

Als dat gebeurt, voorspel ik dat private lease een belangrijk onderdeel wordt van het arrangement.

“Mobiliteitsbudget is een middel om uiteindelijk te komen tot een flexibele inzet van mobiliteit. Vervoersmodaliteiten kunnen door slimme technologie beter op elkaar gaan aansluiten. Dat het mobiliteitsbudget niet echt aanslaat, heeft deels te maken met de administratieve rompslomp.

Werkgevers zoeken een partij die het hele concept voor ze regelt. Leasemaatschappijen ontwikkelen deze producten; centraal daarin staat het ontzorgen van de werkgever en het bieden van een breed vervoersarrangement voor de werknemer.

Booming is het nog niet, maar dat kan wel komen. Als dat gebeurt, voorspel ik dat private lease een belangrijk onderdeel wordt van het arrangement.”

Bedrijfsleven verduurzaamt

De derde trend die Renate Hemerik ziet, heeft te maken met de verschuiving op de leasemarkt naar kleiner, schoner en veiliger. “Fossiele brandstoffen zijn eindig en belastend voor het milieu. We moeten een andere koers varen.

Het aandeel elektrische auto’s stijgt op de leasemarkt, net als de vaak schonere, kleine auto. Het bedrijfsleven verduurzaamt en heeft oog voor dit soort auto’s. Het helpt ook dat er steeds meer merken met betaalbare elektrische auto’s komen.”

De vergroening van de leasemarkt heeft volgens Renate Hemerik nog een voordeel. “Uiteindelijk worden de schone, kleine en veilige auto’s na hun leaseleven als occasions verkocht. Daarmee is de leaseauto een belangrijke aanjager van het schoner en veiliger worden van het totale Nederlandse wagenpark.”