“De luchtverontreiniging verminderen met elektrische voertuigen is sinds een aantal jaren een van de speerpunten van veel grote steden”, zegt Lode Messemaker, projectmanager FREVUE Nederland. 

“Om uiteindelijk succesvol te zijn moeten we nu experimenteren. Natuurlijk zal het vervoer van de Rotterdamse haven naar Duitsland en Rusland nu niet elektrisch kunnen, maar voor stadsverkeer is het uitermate geschikt. Om Rotterdam en andere grote steden op den duur elektrisch te krijgen,werken we nu al aan de infrastructuur en investeren we in dit soort innovatieprojecten om ervaring op te doen en te zien wat er in de praktijk mogelijk is.”

“Om uiteindelijk succesvol te zijn moeten we nu experimenteren".

Met 127 wagens testen

Amsterdam doet mee met het project, net als Europese steden als Londen, Oslo, Madrid en Milaan. Het is volgens Messemaker hard nodig. “We gaan met z’n allen 127 wagens op de weg zetten om daarmee te testen, zowel vrachtwagens als bestelbussen”, vertelt hij.

“In Nederland werken in het project FREVUE de steden Rotterdam en Amsterdam samen met bedrijven als Heineken, TNT Express, UPS en Binnenstadservice. TNO onderzoekt hoe dat in de praktijk werkt. Hoe gaat het opladen ’s nachts? Kun je nog de verwarming aan doen zonder dat het ten koste gaat van je actieradius? Hoeveel laadvermogen is er nog over met alle zware accu’s? Welke vrachtwagens ga je vervangen en voor welke trajecten werkt dit goed?

Met het vele starten en stoppen in de stad is elektrisch ideaal, omdat je met remmen energie terugwint. We kunnen na het onderzoek goed in kaart brengen wat de Total Cost of Ownership is en of we beschikken over voldoende laadpalen bij de bedrijven en in de stad, zodat de voertuigen niet stil komen te staan.”

"Het draait om people, planet en profit. Als het werkt kunnen we dit vaker inzetten.”

People, planet, profit

Meerdere adressen in de drukke stad bereiken is op het lijf geschreven van de elektrische auto. Na de proef volgt een realistische conclusie wat betreft het inzetten van meer elektrische voertuigen voor de distributie. “Wij zijn techniek neutraal”, vertelt Messemaker. “En uiteindelijk moet de techniek wel rendabel zijn. Het draait om people, planet en profit. Als het werkt kunnen we dit vaker inzetten.”

Elektrisch vervoer als alternatief voor de toekomst

Rotterdam zet zich niet alleen in voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen. Ook elektrische scooters spelen een belangrijke rol. Allemaal met het doel om in de toekomst de luchtvervuiling tegen te gaan en in de hoop dat de verschillende nieuwe technieken snel goedkoper worden. “Voor nu is de proef met de elektrische vrachtwagens het belangrijkst”, zegt Messemaker. “Maar vorig jaar zijn we in Rotterdam ook gestart met het produceren van elektrische scooters. Die productie is teruggehaald uit China.

In Rotterdam combineren we die productie met een leer- en werkprogramma voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zijn de innovaties waar we mee bezig zijn. Daarnaast rijden we bijvoorbeeld met hybride vuilniswagens en ook waterstof kan een alternatief zijn voor de toekomst.”