Momenteel pendelt 25% naar het werk met de tweewieler, zo’n anderhalf miljoen mensen. “Best veel inderdaad. Een daling van het aantal automobilisten leidt tot minder problemen op de weg. Daarnaast is fietsen natuurlijk goed voor de gezondheid. Veel mensen hebben overgewicht, komen moeilijk aan sporten toe en krijgen dus te weinig beweging. Met een fietstocht naar je werk heb je die meteen te pakken. En er ontstaat natuurlijk minder luchtverontreiniging als meer mensen met de fiets gaan”, zegt Hugo van der Steenhoven, directeur van De Fietsersbond.

E-bikes

Ongeveer 60% van de werkzame beroepsbevolking woont binnen een straal van 15 kilometer van het werk, vertelt hij. “Een grote groep waarin nog veel winst is te behalen qua woon-werkverkeer. Fietsen is misschien alleen geen handige optie als je nog klanten moet bezoeken, hoewel er daarvoor eventueel een bedrijfsauto kan worden gebruikt. Voor veel mensen kan fietsen echter een aantrekkelijk alternatief zijn, helemaal met de opkomst van de elektrische fiets.”

"Ongeveer 60% van de werkzame beroepsbevolking woont binnen een straal van 15 kilometer van het werk."

De e-bike is sneller en heeft volgens Van der Steenhoven het voordeel dat de fietser minder bezweet op het werk aankomt omdat er een kleinere inspanning is vereist. “Eén op de vijf mensen die deelneemt aan onze acties met e-bikes koopt na afloop zelf ook een exemplaar. Er zijn initiatieven om het gebruik te stimuleren. In Utrecht geven een werkgever en rijkswaterstaat bijvoorbeeld honderden euro’s korting bij de aanschaf. Sinds kort hebben we ook een widget van een fietsrouteplanner die bedrijven op hun website kunnen plaatsen bij hun routegegevens.”

Geen stress

Toch hoeft Nederland niet massaal elke dag op de pedalen te gaan, meent hij. “Als werkenden twee van de vijf dagen de fiets pakken is het al mooi. De meeste mensen die dat als experiment een poosje doen zijn na afloop heel enthousiast en nemen eventuele nadelen zoals slecht weer op de koop toe. Bovendien regent het hier helemaal niet zo vaak als we denken. Uiteindelijk kent maar één op de tien ritten regen.” Veel mensen vinden fietsen naar het werk volgens hem een goed begin van de dag, en van het werk juist weer een manier om het hoofd even leeg te maken. “Je hebt geen stress en file, maar juist vrijheid en beleving.”

Alert blijven op onderhoud

Voor die vrijheid is wel een goede infrastructuur nodig. Inmiddels zijn er enkele snelle fietsroutes aangelegd. “Daar krijgt de fietser minder met verkeerslichten te maken en kan hij doorrijden, al kan het altijd beter. Zo moeten we wel alert blijven op achterstallig onderhoud.”

Daarnaast onderschatten veel werkgevers de mogelijkheden, meent hij. “Ze weten niet genoeg van eventuele fiscale voordelen, zoals de 82 euro die belastingvrij mag worden uitgegeven aan onkosten voor de fiets. Ook kunnen zij de 19 cent kilometervergoeding aan fietsers geven, als stimulans. Er is nog een wereld te winnen.”