De Tweede Maasvlakte werd op 22 mei in gebruik genomen. Al sinds de start van het project in 2004 proberen Het Rijk, de provincie en de gemeente samen met natuur- en milieuorganisaties tot de hoogst mogelijke duurzaamheid te komen.

“Kijk, hier staat elke vijfenzestig meter LED-verlichting.” Laat René van der Plas - directeur projectorganisatie Maasvlakte 2 - trots zien op de verlichte doorgangsweg van Maasvlakte 2. Vanuit zijn kantoor van het havenbedrijf heeft hij een geweldig uitzicht op de Erasmusbrug met zijn ‘kindje’ een paar kilometer verderop. “Er staan hier nu driehonderd stuks LED-verlichting.” Laat hij weten.
 

LED-verlichting

De levensduur van een normale lamp is ongeveer vier jaar. LED gaat wel twintig tot dertig jaar mee. Ze zijn een stuk duurder, de terugverdientijd is zo’n tien tot vijftien jaar, maar het energieverbruik is een stuk lager. Het scheelt zo’n vijfenzeventig ton CO2 uitstoot per jaar. Het voordeel van LED is dat je lampen beter kunt richten en er zo minder ‘strooilicht’ is. ”Ze zijn ook nog goed te dimmen”, legt Van der Plas uit waarom er gekozen is voor LED.

Rotterdamse Haven

In 2005 stond de ontwikkeling van de LED-verlichting in de kinderschoenen. Voor het hele Tweede Maasvlakte project was LED daarom geen optie. Het mega project had andere prioriteiten. Leefbaarheid, duurzaamheid, logistiek en de wensen en belangen van alle stakeholders. Uiteindelijk is de Rotterdamse haven met twintig procent gegroeid door de Tweede Maasvlakte. Iets waar 230 miljoen kubieke zand voor nodig was. “Dat is 180 keer de Rotterdamse Kuip. Of 181 keer de Amsterdam Arena natuurlijk”. Lacht Van der Plas, “Dat is de standaard grap die ik altijd maak. Want ons stadion is toch nog net iets groter natuurlijk.”

"Maasvlakte 2 moet aantrekkelijk zijn voor bedrijven, maar moet ook draagvlak hebben in de maatschappij."

Toekomstbeeld

“Sinds 2004 ben ik mede-verantwoordelijk voor de projectorganisatie van Maasvlakte 2. In de hele vormgeving van het plan hebben we continu overleg gehad met stakeholders, gemeenten en burgers. Die wilden we allemaal zo vroeg mogelijk in het proces horen. Wat is voor hen belangrijk bij de aanleg van Maasvlakte 2? We wilden met dit project meer doen dan nodig is. Als je de haven met twintig procent uitbreidt wil je wel investeringen doen die je ook nog in de verre toekomst kan gebruiken. Het hele project moet in balans zijn met natuur, milieu en omgeving."

Duurzaam Ondernemen

"Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen komt steeds meer op de agenda en daar hebben we in alle fasen van het project ook naar gekeken. Andere partijen zijn daarin ook kritisch, maar dat heb je ook nodig voor het toetsen van je plannen. Maasvlakte 2 moet aantrekkelijk zijn voor bedrijven, maar moet ook draagvlak hebben in de maatschappij. We hebben naast de enorme economische mogelijkheden nu 120 duizend bezoekers per jaar in ons informatiecentrum FutureLand die kunnen genieten van de nieuwe ruimte.”

Investering

Toen alles al aanbesteed was brak in 2010 LED-technologie en dat kon interessant zijn voor het havenbedrijf. Er ontstond een nieuwe business-case met de vraag wat LED-verlichting betekende voor het milieu en voor de mobiliteitsgebruikers van Maasvlakte 2. “Hé, de nieuwe technologie is er toch wel. We hebben toen met de aannemer gezocht naar oplossingen, omdat we al wat geregeld hadden”, aldus Van der Plas. “Het was daarna niet zo’n makkelijke beslissing voor ons. We twijfelden of we het niet te snel deden. Toch hebben we dat hobbeltje maar genomen.

Als een investering op korte termijn hoger is maar het uiteindelijk meer oplevert moet je toch die investering doen. En voor alle weggebruikers – zoals veel vrachtwagens - is deze verlichting ook een stuk handiger. De LED-verlichting staat er nu anderhalf jaar en dat gaat goed. Over een paar jaar kunnen we evalueren, maar die LED-verlichting brandt nog zeker even door.”