Oliver Carsten
Projectmanager ecoDriver

Transportexpert Oliver Carsten, als professor verbonden aan de Universiteit van Leeds, is projectmanager van ecoDriver en licht het project toe.

‘Het doel van dit project is om een maximale energiebesparing te realiseren door een voertuigsysteem te ontwikkelen die de bestuurder voorziet van feedback en realtime advies. Het systeem wat we met ecoDriver ontwikkelen bevat toepassingen die de huidige systemen niet hebben. Zo leveren we het beste wat er op dit moment mogelijk is.

Gamification inzetten voor aanpassen rijgedrag

De huidige systemen gaan vaak niet verder dan het geven van een kleur in het dashboard. Groen is goed, rood is slecht. Maar vaak weet de bestuurder niet waarom de kleur verandert en wat ze zelf kunnen doen. Wij geloven dat je de bestuurder op elk moment moet bijstaan als je wilt dat het advies ook daadwerkelijk wordt opgevolgd om het rijgedrag te verbeteren.’

Gamification is een van de tools die het ecoDriver project gaat gebruiken om de bestuurder zijn of haar rijgedrag aan te passen. ‘Dan moet je denken aan een ranglijst waarin je kunt zien hoe zuinig en verantwoord je rijdt vergeleken met andere bestuurders of met je rijgedrag van de vorige maand.’

Download: Whitepaper 'Duurzaamheid als wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering'.

 

Proactief

Professor Carsten is voorzichtig als het gaat om het in de hemel prijzen van zelfrijdende auto’s. ‘Het zou alle problemen gaan oplossen. Dat is niet zo, want ze creëren weer andere problemen. We moeten daarom nu proactief zijn. Wat we nodig hebben zijn testtrajecten, op grote schaal waarbij onderzoekers, leveranciers en wagenparkbeheerders samenwerken. En dan niet alleen een demonstratie van de veiligheid. Het gevaar is dat we het gewoon laten gebeuren en dat we achteraf zeggen: ‘we hebben het verkeerd gedaan.’’

Aanmoediging

Binnen het ecoDriver project wordt nauw samengewerkt met industriepartners. Carsten stelt dat het weinig zin heeft als de onderzoeksresultaten en het daaruit ontwikkelde systeem op een plank stof verzameld. ‘We willen dat het echt toegepast wordt. TomTom Telematics heeft als eerste partner uit het project nu ook een product op de markt gezet op basis van de resultaten uit het ecoDriver project. Daarnaast werken we ook samen met Daimler, TNO, BMW en CRF, het onderzoeksinstituut van Fiat. Zodoende weten we dat het systeem ook echt op de markt komt.

Het is volgens professor Carsten nog onduidelijk of er regulering nodig is om de adoptie en evolutie van de systemen te versnellen. ‘Ik zou het ook niet regulering noemen, eerder aanmoediging,’ zegt hij. ‘Het hele aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen is enorm veranderd. Er wordt nog wel eens lacherig over gedaan, maar werkgevers hebben een taak van zorg en realiseren zich steeds meer dat het ook zakelijk interessant is.’

Download: Whitepaper 'Brandstofkosten van bedrijven beheersen'.