CEO Eduard Schaepman van Chalet Group deed al voor de tweede keer mee aan het Low Car Diet en vond het dit jaar beter voorbereid. “Ik kreeg tips en mails met handige weetjes en aandachtspunten."

Plannen

“Tien dagen zonder auto vergt veel plannen, daar ben ik nu wat eerder en bewuster mee begonnen. Ik deed overigens niet alleen mee, alle 22 medewerkers waren op deze manier bezig met duurzaamheid.” Schaepman vond het leuk om zoveel mogelijk andere manieren van vervoer te proberen.

“Ik reisde met het openbaar vervoer, de fiets, trein, elektrische taxi en elektrische scooter en dat is over het algemeen goed verlopen. Door bewuster met vervoer bezig te zijn, is er flink minder CO2 uitstoot en het voelt prettig om daar aan bij te dragen.” Schaepman geeft een voorbeeld: “Ik had een afspraak met vier makelaars. Normaal gesproken rijden er dan vijf auto’s naar de locatie. Nu reden we gezamenlijk in een greenwheels auto. Vervoer delen maakt de wereld een beetje beter.”

Ervaring

De ervaringen waren wisselend. “De OV verbindingen tussen stations waren prima, maar op bedrijventerreinen rijden vaak geen bussen. En bussen rijden minder vaak op tijd dan de trein. Het leuke aan reizen met OV is dat ik andere mensen ontmoet. Tijdens een treinreis raakte ik in gesprek met iemand die ik direct heb aangenomen. Omdat ik een fervent fietser ben, koos ik waar mogelijk voor de fiets. Beetje vervelend bij erg slecht weer, maar meestal wel te doen.”

Resultaat

Schaepman miste zijn auto wel. “Ik ben een liefhebber, en het voelde als een cadeautje toen ik mijn auto weer mocht gebruiken. Toch blijf ik bewuster bezig met vervoer. Ik plan zondags de reizen voor de week en kies regelmatig voor ander vervoer dan mijn eigen auto.”
 

“Ik ben een liefhebber, en het voelde als een cadeautje toen ik mijn auto weer mocht gebruiken."


Chief Administrative Officer van RBS Markets en International Banking Karina van den Berg deed mee aan het Low Car Diet vanuit de ideele gedachte beter om te gaan met de leefomgeving.

Plannen

“Om mijn agenda te plannen, was dit ‘diet’ toch wel iets om rekening mee te houden. Het gebruik van een auto geeft veel meer flexibiliteit en vaak ook - maar niet altijd - een tijdsbesparing. Ik ben er niet op ingesteld om zonder auto door het leven te gaan. Het gemakkelijkste was nog van huis naar kantoor, ondanks dat de reistijd meer dan verdubbelde.”

Van den Berg maakte deze tien dagen gebruik van: lopen, bus, tram, carpoolauto, meerijden met anderen en de trein. “Met koffie en de krant in de trein is toch wel ontzettend lekker en dat is voor mij zeer aantrekkelijk. Op de vijfde dag echter, had ik wel de koffie en de krant maar waren er geen zitplaatsen. Toen stond de koffie dus op de grond in de eerste klas, met daarnaast de tassen en een paraplu. Dat voelde wel armoedig.”

Verbeterpunt

Als verbeterpunt noemt van den Berg: “Er zou een mogelijkheid moeten zijn in een leasecontract van een auto om een aantal dagen toch met het openbaar vervoer te reizen.” Van den Berg is zich wel bewuster geworden van vervoersmogelijkheden. “Het gebruik van de NS business card en de OV app voor reisinformatie hebben het gebruik van het openbaar vervoer veel toegankelijker gemaakt. Ik ben zeker van plan af en toe met het openbaar vervoer naar mijn werk te gaan, maar ik stap niet helemaal over. De flexibiliteit van een auto en in mijn specifieke situatie mijn reistijd, zijn simpelweg veel korter dan met openbaar vervoer.“

Duurzaamheid

Duurzaam reizen in woon-werkverkeer is een mooie doelstelling, maar dat doortrekken in de vrijetijdsreizen maakt het des te mooier. Hoewel de auto ongetwijfeld voordelen biedt, kunnen ook vervoersmiddelen zoals de trein of de bus uitkomst bieden voor vakanties of andere uitstappen.

Voor een busrit naar Berlijn bedraagt de gemiddelde CO2 uitstoot per passagier zo’n 30 kg, per autorit is dat 5x zoveel en per vliegtuig zelfs 12x zo veel! Niet alleen de wereld wordt daar weer een beetje beter van, ook het reizen zelf kan er comfortabeler van worden. Achterover leunen, geen files en de reis kan beginnen.