Heimen van Duinkerken
E-business specialist bij Cloudmotion

Afstemmen

“Je kunt de klant, de reiziger, beter informeren als er meer informatie beschikbaar is. We dragen het internet tegenwoordig mee in onze broekzak; je reis kun je afstemmen op basis van informatie over vertragingen die je met twee swipes voor je hebt”, aldus van Duinkerken.

“Met bijvoorbeeld machine-learning kunnen systemen reizigers vooraf informeren over slecht weer of een drukke spits, waardoor zij betere keuzes kunnen maken.”Als vervoerder of wegbeheerder twee of meer verkeersstromen op elkaar willen afstemmen, blijkt dat nog wel een stuk lastiger.

Spitsuur

Ondanks dergelijke obstakels is het volgens de e-business specialist wel belangrijk dat slimme mobiliteit wordt toegepast in het openbaar vervoer. Mede daarom is hij, in opdracht van een openbaar vervoersonderneming, betrokken bij de ontwikkeling van een loyalty app om mensen te stimuleren de spits te mijden.

“Met slimme mobiliteit kunnen we de pieken in de spits afvlakken en daardoor gaat de klanttevredenheid omhoog. Als meer forenzen en studenten buiten de spits reizen, gaan degenen die wel zijn veroordeeld tot het spitsuur ook blijer op reis.”