“We kunnen het niet alleen en hebben iedereen nodig om de bereikbaarheid te verbeteren”, zegt Aernout van der Bend, directeur van De Verkeersonderneming.

“Er rijdt 20 procent te veel verkeer op verschillende knelpunten. Dat de regio Rotterdam maar liefst vijf keer in de file top 50 staat geeft het bereikbaarheidsprobleem wel aan. Gezien de grote economische bedrijvigheid is een goede bereikbaarheid echter bittere noodzaak. Omdat de aanleg van infrastructuur nog niet klaar is, zijn er andere initiatieven nodig om het probleem aan te pakken”, vertelt Aernout van der Bend. “Het werd aanvankelijk in het leven geroepen toen de haven bereikbaar moest blijven tijdens de verbreding van de A15. Er rijden nu dagelijks 5000 auto’s minder in de spits.”

Sporten in de spits

Met die ervaring op zak is er inmiddels ook een doel voor de regio Rotterdam. De Verkeersonderneming werd in 2012 uitvoeringsorganisatie van het landelijke programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu voor deze regio. Aan het eind van dit jaar moeten er 16.000 automobilisten uit de spits zijn op de Rotterdamse ring.

“Er rijden nu dagelijks 5000 auto’s minder in de spits”

“Inmiddels zitten we op 12.000. Die afname van auto’s in de spits is bijvoorbeeld bereikt door automobilisten met korting een e-bike of e-scooter aan te laten schaffen. De motieven voor mensen om de auto te pakken zijn vaak heel divers en daarom moeten de alternatieven dat ook zijn. De Verkeersonderneming haalde de afgelopen periode 34 nieuwe alternatieven voor de auto in de spits naar de Rotterdamse regio in de Marktplaats voor Mobiliteit”, vertelt Van der Bend.

“Ze variëren van collectief vervoer, leasefietsen en watertaxi’s tot spitssporten. Omdat veel mensen geen tijd hebben voor de sportschool pikt een bedrijf hen tijdens de spits op bij een ov-locatie. Vervolgens trekken ze bootcampend naar hun werk. Hun koffertje wordt op kantoor bezorgd en een douche wordt eventueel eveneens geregeld. Maar ook komen er deelfietsen en deel e-bikes naar Rotterdam.”

De mens als gnoe

Daarbij is er de hoop dat automobilisten meer bewust worden van het eigen gedrag. Bijvoorbeeld door middel van de campagne Filedier waarin de spitsrijder wordt vergeken met de gnoe als kuddedier dat zijn gedrag maar moelijk bijstelt. “Autorijden is niet fout, maar je kunt je afvragen of die rit tijdens de spits wel nodig is.

Ook is er in het bedrijfsleven nog te weinig bewustzijn van dit gedrag. De gedachte is dat in de spits rijden nodig is maar soms blijken medewerkers toch best flexibel te zijn en bijvoorbeeld een half uur eerder te kunnen beginnen.” Of voor ander vervoer te kunnen kiezen. Een derde van de medewerkers van een scheepswerf in de regio rijdt nu lachend langs de file op een scooter, schetst Van der Bend.

“Er valt meer efficiency te behalen in de logistieke keten zodat er minder vervoer is."

In de wereld van transport

Vervoersbedrijven komen daarnaast in aanmerking voor een zogeheten stimuleringspremie. Als zij gedurende een jaar aantoonbaar de spits mijden en hun vrachtwagen van de weg halen ontvangen ze hiervoor 1.000 euro. Een prikkel, meent Van der Bend, om het transport bijvoorbeeld te verleggen naar de binnenvaart.

Samen met het Havenbedrijf ontwikkelde De Verkeersonderneming ook afgesloten truckparkings voor vrachtwagenchauffeurs met eetgelegenheid, wasmachines en douches waar zij tijdens de spits kunnen verblijven.

Van der Bend ziet verbeterpunten. “Er valt meer efficiency te behalen in de logistieke keten –denk aan het voorkomen van lege containers op de weg- zodat er minder vervoer is. En er moet meer bewustzijn optreden bij mensen die tot 15 kilometer van hun werk wonen. Er zijn alternatieven, zoals de e-scooter.”