Zo menen motorrijders Egbert van Drie en Agnes Wachter. “Motorrijden geeft een extra dimensie aan mobiliteit; het is puur. In een auto heb je soms het gevoel dat je niet veel hoeft te doen. Een motor daarentegen bestuur je volledig zelf. Het is een kwestie van evenwicht houden en actief buiten bezig zijn. Een motorrijder voelt zich veel meer betrokken bij de wereld om zich heen”, vertelt Egbert van Drie. Naast rijschoolhouder is hij een fervent motorrijder.

Scooters in Milaan

Afgezien van de passie die van zijn woorden afspat, meent hij dat er ook een aantal belangrijke voordelen in de vervoersvorm schuilen. Gemotoriseerde tweewielers hebben bijvoorbeeld minder ruimte nodig in het verkeer, zegt hij. “Als tien procent van de automobilisten uit de file op een motor zou stappen is de overbezetting van de weg ten einde en blijft alles bewegen, zo blijkt uit Belgisch onderzoek. Daarnaast slippen steden vol met auto’s. Met een motor heb je daar veel minder last van. Ook kunnen er meerdere worden gestald op één parkeerplaats. In een stad als Milaan zie je honderden, zo niet duizenden, motorscooters en dat is niet alleen omdat het zo leuk is. Je bent veel flexibeler als weggebruiker.”

Een van de grootste voordelen is misschien dat je gewoon langs de files zoeft.

Op tijd thuis

Daarnaast, zo vervolgt de rijschoolhouder, hebben motorrijders minder last van het belastingregime in vergelijking met automobilisten en vallen de kosten relatief mee. “Een een goede 125 cc motor heb je al voor een paar duizend euro. Het verbruik ligt tussen de 1 op 30 en 1 op 50, dus dat is ook een pluspunt. Maar een van de grootste voordelen is misschien dat je gewoon langs de files zoeft. Het is namelijk wel zo dat wanneer je zegt dat je ergens over 45 minuten bent, dat meestal ook daadwerkelijk lukt. Het eten is nog warm als je thuiskomt. Dat is met een auto wel eens anders.”

Motorrijden

Toch geeft Van Drie toe dat er ook nadelen zitten aan een motor. “Niet iedereen is er geschikt voor. Iedereen kan autorijden, vinden we in Nederland. Maar voor een motor moet je feeling hebben en ook de juiste mentaliteit. Vanwege de kwetsbaarheid in het verkeer zijn een doordachte omgang ermee en gevoel voor mobiliteit vereist. Niet iedereen heeft dat.

Daarnaast is het zo dat je in weer en wind buiten bent en ook beschermende kleding moet dragen. Maar ja, een mens moet zich wel eens aanpassen.” Voor Van Drie dus niet echt bezwaren. Voor hem wegen de flexibiliteit, de zekerheid qua tijdsindeling en het vrije gevoel op tegen de tegens.

Speciaal rijbewijs

Voor een motor is uiteraard ook een speciaal rijbewijs vereist. Momenteel bestaan er drie varianten waarvan A1 de “lichtste” is. Hiermee mag er worden gereden op een motor van maximaal 125 cc. Een voorbeeld is de motorscooter.

Agnes Wachter haalde vorig jaar haar rijbewijs en tuft nu met enige regelmaat van huis naar werk en vice versa op een motorscooter. “Ik wilde altijd nog eens mijn motorrijbewijs halen, maar hikte er nogal tegenaan. Ik ben niet heel groot en vroeg me af of ik een motorscooter kon hanteren met mijn postuur. Maar dat viel me 100 procent mee. Ik ben er juist heel wendbaar mee, het rijdt nogal licht. Dat je er ook mee op de snelweg mag -en er dus 100 mee kan rijden- was in het begin best even wennen.”

Als je opstapt ervaar je een ongelofelijk gevoel van vrijheid, met de wind langs je heen. Dat doet iets met je.

Wind langs je heen

Inmiddels rijdt ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Hoewel Wachter eerder ook wel eens op bromscooter reed, geeft ze toch de voorkeur aan de motorvariant. “Je hoeft niet te wisselen van weg naar fietspad en kunt gewoon lekker met de auto’s blijven meerijden. Omdat je wat harder kunt, kleven er ook geen auto’s aan je bumper. Het heeft power. En het mooie is ook dat je bij de stoplichten overal vooraan staat en meteen weg bent- eerder dan de auto’s. Het is ontspannen en leuk om op een scooter te rijden. Als je opstapt ervaar je een ongelofelijk gevoel van vrijheid, met de wind langs je heen. Dat doet iets met je. Het geeft een blij en vrij gevoel. Ik heb inmiddels al meegedaan aan een tourtocht in Vaals, dat was ook ontzettend leuk.”

Helmhoofd

Ook Wachter vindt wel dat er een zekere affiniteit met het vervoersmiddel moet zijn. “Op een motorbeurs heb ik veel vrouwen gesproken die er net zoals ik tegenopzagen en denken dat ze het gewicht van een scooter niet aankunnen. Maar dat valt dus echt mee. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden.

De nadelen? Als je een heel nette kantoorbaan hebt moet je wel even een kam en een busje haarlak in je tas stoppen. Die helm is niet echt bevorderlijk voor je kapsel. Ook neem ik wel een extra set schoenen mee omdat beveiligende kleding en schoeisel wel verstandig is. Maar verder is het echt een uitkomst. Dat je gewoon je auto kunt laten staan scheelt voor veel mensen een hoop ergernis.”