“De totale kostenbesparing voor de BV Nederland kan neerkomen op 2,5 procent van het Nederlands bruto nationaal product als we iedereen uitrusten met slimme mobiliteit in de auto. Met het verzamelen van data en het combineren ervan zijn namelijk leuke dingen te doen”, zegt Stefan Bollars. Hij is managing director van iRoutes, dat naar zijn zeggen nieuwe diensten in de markt zet ten behoeve van slimme mobiliteit.

Sensortechnologie

Sensoren in producten zoals auto’s en ook smartphones leveren informatie op die kan worden gekoppeld aan andere data. Hoewel privacy een heikel punt blijft, wegen de voordelen van de sensortechnologie op tegen de nadelen, vindt Bollars. “Mensen moeten kunnen profiteren van het fenomeen dat zij worden gevolgd in mobiliteit en een beloning ontvangen. Een voorbeeld is de ontwikkeling van de online game “ikBespaar” waarin autobezitters elkaar motiveren om minder brandstof te gebruiken en de spits te mijden. Korting op brandstof of op de verzekering zou een mooie beloning zijn.”

“We staan nog maar aan het begin. Er zit nog veel meer waarde in data.”

Sensortechnologie is op meer terreinen in te zetten, zegt hij. “In een track and trace-optie voor OV-fietsen, bijvoorbeeld. Als de consument weet waar de fiets is en die kan reserveren, is hij zeker van een vervoersmiddel. Op de snelwegen zijn daarnaast nog meer toepassingen denkbaar. Veel mensen weten niet hoe hard ze op sommige plekken mogen rijden. Door de auto uit te rusten met een kastje en te laten communiceren met sensoren moet het mogelijk zijn per locatie de maximumsnelheid te ontvangen. Dat zou ik als consument briljant vinden.”

Realtime verkeersinformatie bereikt automobilisten nu al via navigatiesystemen. Bollars meent dat met een volledige technologische uitrol en een gebruik van minimaal 25 procent onder de automobilisten de fileproblemen echt zijn op te lossen. “We staan nog maar aan het begin. Er zit nog veel meer waarde in data.”

On board unit

Die waarde kan volgens experts worden benut door de auto uit te rusten met de zogeheten 'on board unit'. “Hiermee kan je over diensten informeren, ze reserveren en ze afrekenen. Denk bijvoorbeeld aan file-adviezen of parkeerverwijzingen”, vertelt Philip van Houtte, CEO van Magicview Connected Products, dat infrastructuur ontwikkelt die de mobiliteit moet ondersteunen.

Om mobiliteit te verbeteren is een beloningssysteem ook volgens hem een goede tool. Sensoren en technologie zijn daarbij ondersteunend: “Het alternatief ligt eerder in carpoolen en –sharen dan in rekeningrijden. Het is een optie om de chauffeur te belonen door hem bijvoorbeeld een deel van de 19 cent kilometervergoeding te geven die zijn passagier ontvangt. Met sensoren is dan onder meer te detecteren of die iemand daadwerkelijk in de auto zit en of er sprake is van woon-werkverkeer. Uiteindelijk leidt dat tot minder gebruik van de wegenstructuur.”

"Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met sensoren die kunnen ingrijpen bij verkeerslichten om de doorstroming zo goed mogelijk te laten zijn.”

Mutimodaal transport

Daarnaast promoot Van Houtte multimodaal transport. De genoemde unit in de auto kan bijvoorbeeld signaleren of de reis beter per trein kan worden vervolgd en moet in de toekomst ook een parkeerplaats kunnen reserveren, zo denkt hij. “Inmiddels lopen hiervoor verschillende pilots. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met sensoren die kunnen ingrijpen bij verkeerslichten om de doorstroming zo goed mogelijk te laten zijn.”

Ook Van Houtte erkent dat privacy nog steeds een gevoelig onderwerp is. “Maar alle informatie is versleuteld. Als die data ter beschikking komt, is dat met het akkoord van de gebruiker. Die kan zelf kiezen voor de diensten en of hij het waard vindt daarvoor een stukje privacy af te staan.”

Living Lab Assen proeftuin voor innovaties van de toekomst

Jan Reitsma, directeur van Sensor City in Assen, doet de Drentse hoofdstad in de aanbieding. Klinkt gek, vindt u misschien. Maar toch is het zo. Reitsma is na de voltooiing van de aanleg van het glasvezelnetwerk en de 200 meetpunten waarop sensoren kunnen worden aangesloten, begonnen aan een nieuwe missie in Assen. Hij zet de stad in de etalage als Living Lab Assen. Als een proeftuin waar op de werkelijke schaal van de stad innovaties voor de toekomst beproefd en gevalideerd kunnen worden. “We zijn er in alle opzichten klaar voor”, zegt de directeur op een toon die evenveel enthousiasme als ambitie verraadt.