Carlo van de Weijer

Carlo van de Wijer
Directeur Smart Moblity Technische Universiteit Eindhoven

Mobiliteit zal alleen maar veiliger en schoner worden, betoogt Carlo van de Weijer, werkzaam bij TomTom en tevens directeur Smart Mobility op de Technische Universiteit Eindhoven. “En vooral omdat auto’s zo slim worden, In de nieuwe Mercedes S-klasse zit bijvoorbeeld al honderd keer meer software dan in een Boeing 777.”

Toekomstbeeld

“Omdat auto’s met de modernste technologie ook nog eens steeds meer met elkaar gaan ‘praten’ zie je dat ze zelf steeds meer de nadelen van mobiliteit reduceren”, vertelt Van de Weijer, die zich hier elke dag mee bezig houdt.

“Over een paar jaar zal het moeilijk worden een ongeluk te maken en zullen auto’s ook niet vervuilend zijn. In de file staan wordt al snel iets wat je vrijwillig ondergaat en niet iets wat je overkomt, ik ervaar dat zelf al zo.” Van de Weijer ziet al een ‘drastische teruggang’ in files, die niet alleen komt door het extra asfalt en de crisis. Het heeft ook te maken met een andere mentaliteit van de weggebruiker.

In plaats van slachtoffer van de file te zijn krijgen steeds meer werknemers immers te maken met flexibele werktijden.

Slimmere auto’s

De congestie op de wegen wordt nu al veel efficiënter in kaart gebracht, zodat er beter gebruik gemaakt wordt van alle alternatieven en leidt tot het slimmer plannen van reizen. In plaats van slachtoffer van de file te zijn krijgen steeds meer werknemers immers te maken met flexibele werktijden. “Van de iets meer dan acht miljoen banen zijn er anderhalf miljoen nu flexibel in Nederland”, zegt Van de Weijer.

“In potentie kan dit 4,5 miljoen zijn. In de toekomst zal die flexibilisering doorzetten. Net als het communiceren van de auto’s onderling en data verzamelen van de omgeving. In de grotere auto’s zitten wel zeventig computers. In nieuwe kleine auto’s ook snel al dertig. Daarmee beschikken ze over een enorme rekencapaciteit. Die data kun je ontsluiten om het voor weggebruikers makkelijker te maken.”

Veilige toekomst

Als Van de Weijer een paar decennia vooruitblikt kan hij niet anders concluderen dat de wereld van mobiliteit er compleet anders uit gaat zien. Beter, welteverstaan: “Auto’s zijn al veel veiliger geworden de laatste jaren. Kijk alleen naar filmpjes op het internet hoe snel de ontwikkelingen gaan. Op youtube is een filmpje waar een voor zijn tijd zeer veilige Volvo 940 van twintig jaar oud tegen een moderne kleine Renault Modus wordt gebotst, dan wil je liever in die nieuwe auto zitten. Maar de laatste tijd verschuift de aandacht naar het voorkomen van een ongeluk.

Met alle technologie zal de kans in de toekomst op een ongeluk buitengewoon laag zijn, vooral door allerlei assistentsystemen, in het jargon ADAS genoemd (Advanced Driver Assistance Systems). Het lijkt natuurlijk of dit soort veranderingen heel langzaam gaan en alleen op dure auto’s worden besteld, maar dat geldt voor de meeste innovaties. Denk aan airconditioning, cruisecontrol en zelfs achterruitverwarming. Dat was eerst een luxe, maar wordt na introductie op de luxe modellen al snel op alle auto’s geïnstalleerd. Zo zal het ook met de moderne technologieën gaan waarbij auto’s bewegende computers zijn.”

“De verantwoordelijkheid verschuift langzaam van de bestuurder naar de auto."

Zelfrijdende auto’s

Feit is dat de nieuwste auto’s zo veel monitoren, van een olievlek op de weg tot de weersomstandigheden tot aan de bewegingen van het overige verkeer en voetgangers. Bestuurders hoeven zelf steeds minder te doen om zich veilig te verplaatsen. Zo zijn er nieuwe auto’s die een obstakel kunnen detecteren en zelf remmen, mocht de bestuurder niet opletten.

Van de Weijer: “De verantwoordelijkheid verschuift langzaam van de bestuurder naar de auto. Al zal de bestuurder voorlopig nog wel de verantwoordelijkheid hebben voor wat er met de auto gebeurt. Zelfrijdende auto’s is dan ook niet zozeer een technisch dan wel een juridisch probleem. En mensen zullen het voorlopig nog wel leuk vinden om zelf te rijden. Alleen zal het volledig duurzaam en emissieloos zijn".