Carlo van de Weijer
Mobiliteitsexpert

Betere kwaliteit, lagere prijs

Er gebeuren interessante dingen als vraag en aanbod elkaar treffen. Volgens Van de Weijer is Uber een potentieel goed voorbeeld. “Het is een slim model om mobiliteit te verzorgen tegen een betere kwaliteit voor een lage prijs. Zo is het een goed alternatief voor onrendabele buslijnen. Ik verbaas me er dan ook over dat we, met de taxiwet in onze handen, het snorders gaan noemen.

Je ziet dat als er ergens snel verandering is, we daar als systeem slecht mee om gaan. De taxiwet is er gekomen om te voorkomen dat er met prijzen gerommeld wordt en dat de chauffeur zich goed gedraagt.

Zelfsturend karakter faciliteren

Uber gebruikt moderne informatietechnologie voor een veel beter systeem, dat de achterliggende doelstelling van die wet veel effectiever bereikt. Vooral met het zelfreinigende chauffeursbeoordelingssysteem. Initiatieven als Uber moet je niet gaan bevechten met ouderwetse wetgeving. Het zelfsturende karakter van mensen moet je juist faciliteren en niet tegenhouden.

Ik ga er vanuit en hoop dat de beste oplossing voor de klant het uiteindelijk wint. Zo niet, dan blokkeren we innovatie en hebben we een competitief nadeel ten opzichte van landen die dit soort innovaties wel toelaten en daarmee hun mobiliteit verbeteren.”

We lopen internationaal voorop als het gaat om het onderzoek naar het automatiseren van auto’s.

Voorlopersrol

Van de Weijer ziet het de komende veertig jaar nog niet gebeuren dat autorijden volledig geautomatiseerd wordt. “Wat je wel zult zien is automated driving in een copiloot functie. Dat is het deels overnemen van de taken van de bestuurder door een computer. Het kan nu al tijdens het filerijden, maar het relatief eenvoudige rijden op een snelweg bij goede weersomstandigheden kan een auto op korte termijn al overnemen. Dan kun je mooi andere dingen gaan doen tijdens een gaan werken tijdens een groot deel van de reis.

We lopen internationaal voorop als het gaat om het onderzoek naar het automatiseren van auto’s. Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven ligt een volledig geoutilleerd internationaal testtraject met camera´s om deze nieuw technieken te testen. De overheid heeft haar verkeerscentrale naar de Automotive Campus in Helmond verhuisd om zo een directere lijn met dit soort nieuwe technologieën te creëren. Het is heel goed dat Rijkswaterstaat zich zo openstelt en daarmee de wereldwijde aandacht voor het nieuwe verkeersmanagement op zich vestigt.”