Luberto van Buiten
Hoofdredacteur Fleet&Mobility

Goed nieuws voor mensen die overwegen om hun leaseauto in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Er zijn steeds meer alternatieven en dat is nodig ook, want op dit moment verliezen de meeste alternatieven het in efficiency van de auto, stelt Luberto van Buiten, hoofdredacteur van mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility. “Vooral het spoor heeft hier een uitdaging, want de trein is zelden de goedkoopste of snelste oplossing. Dat zit vooral in die laatste kilometer naar het werk of naar huis”, zegt Van Buiten. “Maar in steden, waar parkeren lastig en duur is, kan een treinreis wel lonen.”

Alternatieven binnen handbereik met internettechnologie

Internettechnologie brengt de alternatieven dichterbij. Slimme software en apps haken verschillende vervoersmodaliteiten – zoals de OV-fiets, trein, bus, deelauto of scooter – aan elkaar, waarbij de persoon in kwestie altijd de beste route voorgeschoteld krijgt. Internationaal draaien er diverse interessante pilotprojecten. Zo is Deutsche Bahn bezig met een Smart Mobility pilot, waarin diverse vervoersvormen aan elkaar worden geknoopt.

Mobiliteitsprojecten

Ook is er een app ontwikkeld waarmee de forens in één oogopslag kan zien wanneer de trein, al dan niet in combinatie met andere vervoersmiddelen, wel loont. Onderdeel van dit project is het deelautoconcept Flinkster voor de eerste en laatste mijl van de reis.

Opvallend is dat ook autofabrikanten druk in de weer zijn met vervoermiddelen voor die laatste kilometer. Zo lanceerde Toyota het concept Ha:mo, een mobiliteitsconcept voor steden met als eyecatcher het elektrisch eenpersoonsautootje dat speciaal is ontwikkeld voor korte reizen, zoals van en naar het station.

Iedereen mobiel

Ook traditionele leasemaatschappijen doen er alles aan om te voorzien in de vraag naar meer flexibiliteit in mobiliteit. “Niet voor niets zijn verschillende bedrijven nu zelf bezig om dit soort concepten in de markt te zetten. Een voorbeeld hiervan is Mobilitymixx”, zegt Van Buiten. Ook doen leasemaatschappijen hun best om meer te zijn dan alleen de leverancier van een auto.

“De drempel om te kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto ligt straks niet meer in de vervoerskeuze: er komen tal van alternatieven die vooral voor de jongere generatie veel interessanter en leuker zijn, en ook efficiënter omdat de efficiency per reis kan worden uitgerekend. Het is nu zaak dat bedrijven en de overheid het mobiliteitsconcept ook financieel en fiscaal aantrekkelijk maken.”