Carlo van de Weijer

Carlo van de Weijer
Director Strategic Area Smart Mobility TU Eindhoven

Carlo van de Weijer, Director Strategic Area Smart Mobility bij de TU Eindhoven ziet hij mobiliteit steeds slimmer worden. “En daarmee beter én goedkoper”. 

“Mensen hebben een biologische urgentie om mobiel te zijn en een bepaalde tijd per dag van omgeving te veranderen. Alle inspanningen die hun mobiliteit faciliteren, en die daarnaast de daarop volgende schade en overlast zo veel mogelijk beperken en zorgen dat de economie blijft draaien, kunnen we scharen onder Smart Mobility.

Voorbeelden van die schade en overlast zijn congestie, vervuiling en verkeersdoden. Ze kosten de staat jaarlijks drie procent van het bruto nationaal product. Smart Mobility-oplossingen verminderen die problemen snel en stellen ons in staat betere voorspellingen te doen, zoals over files.

De economie profiteert er aanzienlijk van dat we als gevolg daarvan beter kunnen plannen en afstemmen.”

Trends door technologie

“Technologische ontwikkelingen spelen een cruciale rol in slimme mobiliteit. Innovaties maken auto’s steeds veiliger en schoner. Ondanks recente dieselgates zijn de meeste wetenschappers het er wel over eens dat de uitstoot op termijn marginaal zal zijn.

Technologische ontwikkelingen spelen een cruciale rol in slimme mobiliteit.

Technologie draagt ook bij aan een andere trend; de terugkeer van de fiets. De hernieuwde populariteit is te danken aan de opmars van de elektrische varianten en verbeterde infrastructuur. Mensen waren voorheen geneigd de fiets te pakken als ze tot vijf kilometer van het werk woonden.

Dankzij e-bikes groeit de scope tot tien kilometer en is de groep daardoor met een factor vier gegroeid. Veel modaliteiten worden beter en goedkoper. Binnen vijf jaar is private lease mogelijk vanaf 99 euro per maand.

Mooi bijeffect is dat we ons Nederlands technisch vernuft kunnen vermarkten in de automotive-industrie omdat de componenten van slimme auto’s steeds vaker van Nederlandse makelij zijn.”

Delen en verhuren

“Toch moeten we niet vergeten dat de mens een gewoontedier is. Er bestaan veel nieuwe en relatief eenvoudig toe te passen oplossingen die vallen onder Smart Mobility, maar die nog niet de aandacht krijgen die ze verdienen; diensten zoals Uber of SnapCarr, waarmee je je auto kunt verhuren.

Deze initiatieven wenden allemaal iets aan wat er toch al is, wat deze bij uitstek smart en duurzamer maakt.

Meerijden met anderen tegen een klein prijsje is een optie met BlaBlaCar en BimBimBike zorgt ervoor dat er overal ter wereld een fiets klaarstaat. Probeer ze gewoon eens zou ik zeggen. Deze initiatieven wenden allemaal iets aan wat er toch al is, wat deze bij uitstek smart en duurzamer maakt.”

Autonome auto’s

“Slimme oplossingen waarborgen en verbeteren de mobiliteit in ons land. Wel moeten we af van dogma’s dat bepaalde modaliteiten altijd de voorkeur verdienen. Een vervoerssoort moet passen bij de persoon. Dit uitgangspunt vereist een omslag in het denken bij de overheid, al is deze goed op weg.

Zo wordt alle data door Rijkswaterstaat in Helmond beschikbaar gesteld aan de markt en de burger, en zorgt de koppeling aan navigatiesystemen ervoor dat mobiliteit een stuk efficiënter wordt.

De ontwikkelingen volgen elkaar nog steeds in hoog tempo op. Een actueel thema binnen Smart Mobility is autonome auto’s. Een van hun grote economische voordelen is dat ze binnen afzienbare tijd tijdens minder prettige delen van de rit – zoals files – zelf kunnen rijden.

Zo kan de bestuurder verder met zijn werk. Ideaal, ik verwacht dat deze optie een grote vlucht neemt. Dat we allemaal al snel in volledig autonome auto’s rond rijden betwijfel ik. Als er nog meer goede (mee)rijdiensten beschikbaar zijn, is de noodzaak van een eigen chauffeurloze auto een stuk minder.

Maar de toekomst moet het uitwijzen. Zeker is wat mij betreft wel dat mobiliteit er alleen maar leuker, beter, duurzamer en goedkoper op wordt.”