“Tegenwoordig gaat de consument een stuk bewuster om met zijn vervoer. Waar vroeger de leaseauto een standaard oplossing was, zoekt de klant van nu steeds meer flexibiliteit. Auto’s zijn daarnaast zelf natuurlijk erg veranderd. Ze zijn slimmer, en met technische snufjes als achteruitkijkcamera’s en inparkeeropties, en met behulp van dergelijke technologie inmiddels ook een stuk veiliger. Bovendien is het verkeer beter te sturen dan voorheen. Dit tezamen heeft ervoor gezorgd dat het aantal autoschades fors is afgenomen”, zegt Frank Alofs, operations director van ALD Automotive.

“Niet alleen zijn de auto’s kwalitatief beter, ook worden ze kleiner."

De leasemaatschappij werkt samen met Care Autoschade. Directeur Kees-Jan Bus voegt toe: “Niet alleen zijn de auto’s kwalitatief beter, ook worden ze kleiner. Tegelijkertijd is de infrastructuur veranderd en dragen rotondes eveneens bij aan een daling van het aantal autoschades. Verder zien we dat ook de aard ervan als gevolg van Smart Mobility is veranderd in de loop der jaren.”

Soorten schade

Bus doelt hiermee op het ontstane onderscheid tussen complexere en simpele schades. De eerste variant vloeit direct voort uit het genoemde technische vernuft waarmee steeds meer auto’s zijn uitgerust en die zo’n twintig procent van alle schades beslaat. Een bumper is tegenwoordig immers niet meer een simpele bumper, maar ook de drager van sensoren. Eenmaal beschadigd, zijn er daarom meer handelingen vereist dan alleen uitdeuken.

“Ook een spiegel is tegenwoordig complexer om te repareren. Lange tijd waren onze vestigingen nog ingericht op alle soorten schades. Niet efficiënt. Daarom maken we tegenwoordig een scheiding tussen de verschillende soorten schade met CareTech voor de complexe en technische schades en CareXpress voor de reguliere en kleinere schades.”

Innovatie en onderscheidend vermogen zijn dus een must.

Moeilijke markt vol concurrentie

Het is een manier om de ontwikkelingen in de automotivesector bij te houden. Die kent naast een afname van schades nog wel hetzelfde aantal aanbieders, waardoor er sprake is van een moeilijke en zwaar concurrerende markt, zoals Bus ervaart. Innovatie en onderscheidend vermogen zijn dus een must. Care zoekt onder meer versterking in een samenwerking met ALD Automotive waarin beide zich richten op een hogere klanttevredenheid.

“De klant wilt er geen omkijken naar hebben als zijn auto een reparatie behoeft en daarom ligt de focus op het reduceren van gedoe. Niet alleen moet deze sneller klaar zijn, ook ligt de aandacht op service zoals bij het ophalen van de auto. Tegelijkertijd richt ALD zich op alternatieven en meer keuzevrijheid. Een vervangende auto is namelijk niet altijd nodig of gewenst. Een tijdelijke prepaid kaart voor het openbaar
vervoer is ook een optie, en er staat nog een pilotproject met elektrische fietsen in de planning. Als klanten openstaan voor andere mobiliteitsvormen moet je daar op inspelen”, zegt Alofs.

"Als klanten openstaan voor andere mobiliteitsvormen moet je daar op inspelen.”

Care onderzoekt of ‘mobiel schadeherstel’ een mogelijkheid is om op locatie kleine schades te repareren. “Het is een beetje out-of-the-box, maar wel noodzakelijk. Een veeleisende consument zet het bedrijfsleven op scherp, stelt Bus.”

Herstel in plaats van vervanging

“Bovendien ontstaat er een andere klantvraag als gevolg van de verdere stijging van private lease”, zegt Alofs. Deze beslaat inmiddels een groot deel van de groei in leaseregistraties. Privéleasers vragen om een ander soort dienstverlening op maat. Mogelijk kan het gebruik van big data hierop inspelen.

Daarnaast wordt er in de schadebranche vanuit duurzame overwegingen meer gestuurd op herstel van beschadigde onderdelen in plaats van op vervanging. Care werkt hierin samen met een aantal grote merken om innovaties in de markt te zetten. “Tot voor kort konden we bijvoorbeeld alleen kunststof bumpers en voorschermen herstellen. In samenwerking met Henkel hebben we een product ontwikkeld waarmee we alle kunststof materialen kunnen repareren. Hierbij blijft er zo goed als geen afval achter”, besluit Bus.