Karel van Rooij
Directeur Van den Broek Logistics

“We mogen trots zijn dat we in 2010 in Helmond het startsein van het Freilot project mochten geven”, vertelt Van Rooij, en dat in een project met vooraanstaande Europese steden als Lyon, Bilbao en Krakow.

Efficiënte verkeersregelingen met commerciële voorwaarden

Freilot werd als pilot ingezet om de efficiëntie van het goederentransport te vergroten door energie-efficiënte verkeersregelingen en heeft als doel om onder commerciële voorwaarden door te gaan. In Helmond maken de brandweer en Van den Broek Logistics gebruik van deze voorzieningen op het traject Deurne-Eindhoven, de N270. “Voor ons is het een win-win situatie”, ver- telt Van Rooij. “De chauffeurs krijgen via een extra scherm onder de boordcomputer door hoe lang de stoplichten nog op rood blijven staan. Dan kun je de vrachtwagen uit laten rollen.

Wij krijgen beperkte prioriteit en daardoor krijgen we zeker buiten de spits vaak groen licht. Dat scheelt dan acht keer vier ton stilzetten en opstarten. Dat is een enorme brandstofbesparing, maar ook scheelt het in de loonkosten, die 45 procent van onze kostprijs uitmaken. Voor ons is dit een optimale combinatie.”


Joost Janssen
Beleidsmedewerker veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Elke dag profijt

Ook de brandweer profiteert van Freilot, constateert beleidsmedewerker Joost Janssen. “Wij hebben goede ervaringen met dit project”, vertelt hij. “Dit is voor ons veel veiliger, omdat het weggedrag van de andere weggebruikers wordt beïnvloed met de verkeerslichten. Daardoor zijn er geen verkeersopstoppingen als wij in actie komen. Het verkeer voor ons is weg of al in beweging. We kunnen het moeilijk meten, maar de ervaringen zijn erg goed.

Voor ons is het essentieel om soepel door de stad te bewegen en snel ter plaatse te zijn. We hebben er elke dag profijt van, vooral in de spits. Er zijn nog wel verbeteringen mogelijk, omdat de verbinding met de verkeersregelinstallatie niet altijd stabiel is. Maar met zo’n soepele doorstroming wordt onze tweede kazerne in de stad minder noodzakelijk.”

Opvolger Freilot project

Het Freilot project is zo succesvol geweest dat met ‘Compass4d’ al een opvolger is gestart. Bijzonder is de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de gemeente. “Die goede publieke private samenwerking is wel een voorwaarde voor succes en het financieringsmodel”, weet Janssen. “Het traject wordt nu wellicht uitgebreid langs de Kanaaldijk in Helmond voor een nieuwe klant van ons”, stelt Van Rooij enthousiast. “Als je daar groene lichten hebt in plaats van vier keer rood betekent dat al een enorme winst.

Zeventig procent van de kostenkern van transport pakken we hiermee aan. En er is veel minder CO2-uitstoot.

Het is ook zinnig om snel naar een smartphone oplossing te gaan voor de chauffeurs, zodat ze niet te veel verschillende schermen hebben in de vrachtwagen. Mijn advies zou zijn om dit project op alle Europese ontsluitingswegen uit te zetten. De doorstroming is verschrikkelijk belangrijk. Een auto moet blijven rollen. Zeventig procent van de kostenkern van transport pakken we hiermee aan. En er is veel minder CO2-uitstoot. Oplossingen als deze horen bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.”