Voertuigen worden van alle gemakken voorzien. Het comfort tijdens de rit is daardoor flink toegenomen. Wil je als bestuurder warme voeten en je bijrijder het graag wat koeler? Elektronisch wordt de gewenste temperatuur voor ieder apart geregeld. Heb je geen zin om zelf je auto te parkeren? De nieuwste voertuigen gaan zelf op zoek naar een vrije parkeerplek en blijven daar keurig op je wachten.

Bijdrage van techniek

Dat is allemaal heel plezierig. Maar veel belangrijker is, dat de techniek ook geweldig bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan het terugdringen van het brandstofverbruik. Op het gebied van uitstoot en zuinigheid zijn spectaculaire resultaten geboekt. Ook worden de systemen die de bestuurder helpen om beter en veiliger te rijden steeds geavanceerder. Het begon een aantal jaren geleden met antiblokkeer-remsystemen, en gaat inmiddels zo ver dat voertuigen voetgangers kunnen herkennen en automatisch gaan remmen om een aanrijding te voorkomen.

Al die slimme techniek maakt ons leven leuker en veiliger.

Communicerende voertuigen

Het eind van al dat moois is nog lang niet in zicht. Waar voertuigen nu vooral zelf problemen oplossen met de techniek die zij aan boord hebben, gaan ze binnenkort ook communiceren. Met elkaar, met de infrastructuur en met de ‘back office’ zoals de verkeerscentrale. De mogelijkheden daarvan lijken onbegrensd. Vrachtwagens die fietsers in hun dode hoek herkennen, auto’s die niet meer in volle vaart een file inrijden omdat zij door een ander voertuig zijn gewaarschuwd. Hoeveel doden en gewonden zou dat niet schelen! Al die slimme techniek maakt ons leven leuker en veiliger. Het is eigenlijk net als wereldvrede: je kúnt er simpelweg niet tegen zijn.

Zijn er alsnog kanttekeningen te plaatsen?

Ja, die zijn er. Die hebben vooral te maken met het overdragen van verantwoordelijkheden. Als de auto tóch uit zichzelf remt, waarom zou je dan als bestuurder zelf nog opletten? Dan kun je net zo goed dat ene sms’je nog even versturen. Dergelijke risico’s worden ondervangen als voertuigen binnenkort helemáál zelfrijdend zijn, want daarmee kun je de bestuurder letterlijk uitschakelen. Die wordt dan, als hij een borrel op heeft bijvoorbeeld, gewoon door zijn eigen auto veilig voor de deur afgeleverd.

Gevaar

Maar zover is het nog niet. Voorlopig blijft de bestuurder verantwoordelijk voor een veilige rit. Tegelijkertijd neemt het voertuig allerlei taken over. De verleiding om andere dingen te gaan doen achter het stuur neemt daardoor toe, terwijl het zo belangrijk is dat de bestuurder alert blijft. Die moet het stuur direct kunnen overnemen als zich onverwachts een situatie voordoet waar de techniek nog geen raad mee weet. Zit je dan midden in een tekstbericht, dan duurt het vele seconden voordat je weer aanwezig bent. Met alle gevolgen van dien.

Hoe maken we de interactie tussen mens en voertuig nóg ‘smarter’?

Interactie

Tussen de huidige en toekomstige technologische toepassingen ligt nog een stevige kloof en met de overbrugging daarvan is een kritische periode aangebroken. Hoe maken we de interactie tussen mens en voertuig nóg ‘smarter’? Daar zullen we met elkaar goed over na moeten denken. Wat mij betreft moet de mens, met al zijn capaciteiten én met zijn onvermogen, daarbij centraal staan.

Nieuwe technologie moet daar omheen worden gebouwd. Want uiteindelijk staat techniek ten dienste van de mens. Die moet ermee om kunnen gaan. Pas als dat lukt verdient technologie het predicaat ‘smart’. Gelukkig maken ‘Human Factors’ steeds vaker een integraal onderdeel uit van het technisch ontwerp. Daarom heb ik het volste vertrouwen in slimme mobiliteitsoplossingen. De slimme toekomst is gisteren begonnen!