Paul Kokx

Paul Kokx
Verkeersregeltechnicus en adviseur openbare verlichting gemeente Delft

Verkeerslichten

Zo’n 85 procent van de Delftse verkeerslichten is al uitgerust met LED. Bij straatverlichting neemt de gemeente meer tijd, omdat het onrendabel is in één klap alle oude lantaarnpalen te vervangen.

LED bespaart niet alleen geld en energie, maar is vooral ook goed voor de verkeersveiligheid, meent Paul Kokx, verkeersregeltechnicus en adviseur openbare verlichting van de gemeente Delft.

De gemeente maakt verder steeds meer gebruik van technieken om verlichting op afstand te sturen en aan te passen aan de verkeerssituatie. Langere levensduur, hogere prestaties, minder storingen en minder onderhoud.

Dat zijn volgens Kokx de voordelen van LED boven conventionele verlichting. Die voordelen nemen in rap tempo toe, omdat LED steeds rendabeler wordt. "Tot voor kort hadden we bijvoorbeeld LED-lampen van 36 Watt nodig, terwijl we nu kunnen volstaan met 17 Watt voor dezelfde hoeveelheid licht", zegt Kokx, die verwacht dat nog meer bespaard kan worden op het vermogen van LED-lampen.

Bovendien is de levensduur enorm toegenomen tot wel het tienvoudige van conventionele verlichting. De hogere aanschafprijs valt in het niet bij deze voordelen. "Een jaar of zes geleden was het omslagpunt", zegt Kokx, die als verkeerskundige al sinds 1990 verbonden is aan de gemeente Delft.

Minder uitval

"We hebben veel minder last van uitval van verkeerslichten", vervolgt Kokx. "Als een lamp in een verkeerslicht stukgaat, kan de hele verkeersregeling uitvallen. Om dat zoveel mogelijk te beperken, vervingen we voorheen periodiek alle lampen. Doordat LED-lampen wel honderdduizend branduren hebben, kunnen we vele jaren vooruit en vallen verkeerslichten minder vaak uit."

Het streven van Delft is om in 2050 energieneutraal te zijn

De gemeente heeft in haar programma van eisen staan dat bij nieuwe straatverlichting alleen LED-lampen worden gebruikt. Hiermee komt de gemeente aan de afspraken uit het Energieakkoord, dat overheden en maatschappelijke organisaties in 2013 sloten tegemoet.

Bovendien past dit in het streven van Delft om in 2050 energieneutraal te zijn, wat betekent dat ze dan slechts duurzame energie wil gebruiken. Dit lukt alleen als ook het totale energieverbruik afneemt.

Straatverlichting

Voor de straatverlichting duurt het nog wel vijftien jaar voordat Delft helemaal op LED is overgeschakeld. Andere gemeenten zijn hier verder mee, omdat Delft relatief veel kostbare oude straatlantaarns heeft die de gemeente pas wil vervangen als het echt nodig is.

Maar ook op oude straatverlichting valt energie te besparen dankzij moderne verkeersregeltechnieken. Zo is het mogelijk straatverlichting af te stemmen op het verkeersaanbod. Delft had begin deze eeuw een primeur met de verlichting van fietspaden in een natuurgebied, die reageerde op passerende fietsers en voetgangers.

De straatverlichting kan via webapplicaties worden aangestuurd

Deze maatregel was vooral bedoeld om de sociale veiligheid te bevorderen. Op autowegen is nog weinig geëxperimenteerd met verkeersafhankelijke verlichting, maar Kokx verwacht dat dit wel zal gebeuren, omdat je op die manier veel energie kunt besparen.

Er zijn technieken op de markt die het mogelijk maken straatverlichting te dimmen als er minder verkeer is. Verder kan straatverlichting via webapplicaties worden gestuurd. ‘'De gemeenteambtenaar kan het desgewenst vanachter zijn thuis-pc doen", zegt Kokx.