Bij een continu veranderende wereld horen innovatieve ideeën en slimme oplossingen. “We zijn dat niet alleen aan onszelf verplicht, ook onze klanten verwachten van ons een innovatieve houding”, vertelt Ewald Breunesse. Als manager Energietransities bij Shell speelt hij op corporate niveau een belangrijke rol.

“Ik onderhoud contacten met onder meer ministeries en kennisinstellingen. Daar praten we bijvoorbeeld over een andere inzet van modaliteiten en de ontwikkeling van moderne brandstoffen. Dat zijn de terreinen waarop wij actief zijn."

Innovaties in brandstof

"Kijk maar naar onze innovaties op brandstofgebied, zoals Liquefied Natural Gas. Wij willen onze klanten de mogelijkheid bieden om flexibeler om te gaan met mobiliteit. De ontwikkelingen vragen daar ook om. Je ziet veel flexibele patronen ontstaan.

De jongere generatie heeft een ander gedrag als het gaat om het bezit van een auto. Ze wonen meer en meer in steden, werken soms thuis, gaan regelmatig met het openbaar vervoer en laten de auto vaker staan. Dat hoort bij deze tijd. Werkgevers faciliteren dit andere gedrag in toenemende mate.

Werknemers kiezen uit diverse vervoermiddelen en services op basis van wat hen het beste uitkomt, met het oog op gemak, kosten, tijdbesparing en duurzaamheid. En dat bespaart de onderneming tijd en geld. Wij spelen in op deze belangrijke trends. Onze moderne brandstofkaart is hiervan een goed voorbeeld.”

Werknemers willen meer mogelijkheden om te reizen, werkgevers willen hier op een zo efficiënt mogelijke en voordelige manier aan tegemoetkomen.

Versimpelen van facturatie

Robert Springer is in Nederland verantwoordelijk voor de euroShell Card en alle diensten die daarmee samenhangen. “Denk aan het versimpelen van de facturatie, BTW-teruggave uit het buitenland voor grote transportbedrijven, maar ook aan de mobiliteit op zich. Wij bedienen, zelf of via resellers, iedereen: van een bedrijf met één auto tot honderden vrachtwagens of duizenden leaseauto’s.

We zagen dat de al bestaande kaart meer mogelijkheden kon bieden om in te spelen op de veranderende mobiliteitsvragen. Werknemers willen meer mogelijkheden om te reizen, werkgevers willen hier op een zo efficiënt mogelijke en voordelige manier aan tegemoetkomen. Wij zijn met ze in dialoog om te kijken wat ze nodig hebben.

Op verschillende manieren testen

Zij zien ons in principe als de leverancier van de brandstof en de hele administratie daaromheen. Daarnaast zijn ze benieuwd welke rol wij in die veranderende wereld voor ze kunnen spelen. Daar zit voor ons de uitdaging. Wij kiezen er nu voor om de kaart in de markt te zetten en op verschillende manieren te testen. Je kunt er van alles mee doen. Van tanken, gebruikmaken van trein, bus, tram, metro, veerboot, OV-fiets, NS-scooter, taxi, deel- en huurauto en parkeersystemen tot elektrisch laden. Binnen onze eigen Shell-organisatie is de kaart nu 1.000 keer uitgegeven. De resultaten zijn positief en we leren veel van de ervaringen.”

Topleverancier van kwaliteit

Ewald Breunesse ziet de verdere introductie in de markt met veel vertrouwen tegemoet. “De klant kent ons van oudsher als brandstofleverancier en daar kwamen later de winkels in de tankstations bij. De klant ziet ons ook als topleverancier van kwalitatief hoogwaardige producten. Van die positie maken we nu gebruik bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten; “Als het van Shell komt, dan is het goed”. Het stelt ons in staat om grenzen te verleggen. Een paar jaar geleden hadden we niet kunnen denken dat onze klanten met de geïntegreerde brandstofkaart ook met de trein kunnen reizen. Toch past dat goed bij ons. Wij verkopen niet alleen brandstof, we zorgen ook voor innovatieve mobiliteitsoplossingen.”

“De technologie stelt ons in staat om belangrijke data te genereren."

Gebruik data om efficiënt te werken

Volgens Robert Springer maken technologische ontwikkelingen het mogelijk om in de zeer nabije toekomst de euroShell Card nog interessanter te maken voor de klanten. “De technologie stelt ons in staat om belangrijke data te genereren. Op basis daarvan kunnen we inspelen op specifieke vragen van klanten.

Bijvoorbeeld: hoeveel auto’s rijden er van mij rond, waar bevinden ze zich en hoe worden ze qua rijgedrag gebruikt? Dat is niet alleen gekoppeld aan brandstofverbruik, maar ook aan bijvoorbeeld veiligheid en verzekeringen. En aan het efficiënter inzetten van auto’s. Denk aan bedrijven die met monteurs werken. Wie is er in de buurt van een bepaalde klus en hoe snel kan hij er zijn? Met gebruik van de data kun je daar efficiënt op reageren.

Data delen

De data die met het gebruik van onze kaart vrijkomen, maken dus nog meer services mogelijk. Het is de vraag wat we als Shell allemaal zelf moeten en willen ontwikkelen. Ik neig naar samenwerking met partijen die goed zijn in het ontwikkelen van deze technieken en die ervoor kiezen om de data met anderen te delen. De markt bepaalt uiteindelijk wie wat gaan doen, maar wij zijn in alle opzichten in staat om actief in te spelen op deze én nieuwe mobiliteitsvragen en – oplossingen.”