Ruud de Hoop
Bedrijfswageninrichter bij Sortimo

De traditionele houten rekken met latjes ervoor zodat er niets uit kon vallen, zijn vervangen door op maat gemaakte interieurs van metaal, aluminium, kunststof of zelfs composiet. Efficiënt, licht (van gewicht) en flexibel in te bouwen zijn de belangrijkste kenmerken. Wat is er op dit moment allemaal mogelijk en wat zijn de grote voordelen? Expert Ruud de Hoop van bedrijfswageninrichter Sortimo leidt ons rond.

Hoe belangrijk is de juiste bedrijfswageninrichting?

“Heel belangrijk. Als je efficiënt wilt werken en geld wilt besparen, moet je zorgen voor de perfecte bedrijfswageninrichting. Daarbij gaat het ook om veilig werken. De juiste spullen staan vast op de juiste plaats. Gewicht is natuurlijk ook belangrijk. Het is een voortdurende uitdaging om de kilo’s te beperken en daarmee het brandstofgebruik zo laag mogelijk kunnen houden.”

Hoe was het vroeger en hoe is het nu?

“De basis was heel lang 18 mm multiplex. Dat betekende heel veel gewicht in de auto. Grote vierkante vakken met een latje ervoor zodat de spullen er niet uitvielen. In de praktijk betekende het vaak zoeken en niet zeker weten of je de juiste spullen wel bij je had. Daarin is veel veranderd. De inrichtingsproducten zijn veel flexibeler en lichter in gewicht geworden. Wij brengen bijvoorbeeld een micromodulair systeem op de markt. Dat is een modulair pakket, gemaakt van een mix van materialen. Waar nodig staal, maar ook steeds vaker andere grondstoffen, vooral kunststof en composiet. Dat betekent een geweldige reductie in gewicht.”

Welke zaken zijn belangrijk?

“Veiligheid kan van levensbelang zijn. Als gereedschap niet goed is opgeborgen, kan bij een noodstop of aanrijding rondslingerend materiaal gevaarlijk zijn. Overzicht is belangrijk. Met een moderne inrichting kun je vooraf makkelijk controleren of je alles bij je hebt. Het is tegenwoordig zelfs zo dat er in de koffers en boxen een ruimte voor een nfc-chip zit. Via near field communication kan de monteur met zijn mobiel de koffer scannen om te kijken wat er in hoort te zitten. Als er iets ontbreekt, wordt dat automatisch online besteld.

Een echt voorraadbeheersysteem, dat is pure winst. Deze mogelijkheid presenteren wij al tijdens beurzen. We kunnen helemaal ontzorgen. Een mooi voorbeeld? Een klant wilde 700 verschillende onderdelen meenemen in een Skoda Fabia Combi. Een leuke wagen, maar niet direct één die maximaal ruimte biedt. Toch hebben we het gerealiseerd. Op een gegeven moment zat de ‘olifant’ erin, maar het ‘slurfje’ hing er nog uit. Door met elkaar om tafel te zitten en door te rekenen, hebben we ook nog die laatste centimeters te vinden.”

Is het de investering waard?

“Het is een eenmalige investering die je door winst op efficiency en gewicht snel terug verdient. Ons product gaat gemiddeld 3 auto’s mee. Neem eens een levensduur van 10 jaar. Voor 3.000 euro kunnen we een auto heel goed inrichten. Dan praat je over € 300 per jaar, € 25 per maand en dat is eigenlijk één kopje koffie per dag. Daarvoor rijd je veilig, efficiënt en professioneel rond.

Vergeet ook de besparing op brandstof niet. Door de auto ongeveer 100 kilo lichter te houden dan bij een conventionele inrichting kunnen we de klant tot een halve liter brandstof per 100 kilometer laten besparen. Met een wagenpark van bijvoorbeeld 50 auto’s levert dat al een aanzienlijke besparing op.”