Jeroen Groenen

Jan Groenen
Directeur Profource

“We willen bewustzijn creëren bij de medewerkers, dat elke kilometer geld kost en dat er soms een alternatief is dat beter is voor het milieu.”

Als voorbeeld noemt directeur Jan Groenen een collega die in zijn vakantie met de auto van de zaak naar Sicilië reed. “Omdat het toch niets kostte. Voor hem was de reis inderdaad gratis, omdat we de privékilometers niet in rekening brachten. Maar hij stond er niet bij stil dat de werkgever werd opgezadeld met de brandstof- en onderhoudskosten.

Zeg dat het 8.000 kilometer is tegen een kwartje per kilometer, dus 2.000 euro. Terwijl hij voor een paar honderd euro een vliegtuigticket had kunnen kopen.”
Het is een extreem voorbeeld, geeft Groenen toe. Maar zijn snelgroeiende automatiseringsbedrijf, met inmiddels 275 medewerkers en een wagenpark van 220 personenauto’s, moest maatregelen nemen om de autokosten in de hand te houden. “We wilden meer controle.

Ook vanuit het MVO-beleid wilden we iets doen. Vanwege onze opdrachtgevers, waaronder overheden en uitkeringsinstanties, kunnen we niet achterblijven. Dus hebben we bij de aanschaf van zeventig nieuwe auto’s voor junioren een boardcomputer laten inbouwen die alle ritten registreert. Het is een goed beveiligd en geavanceerd systeem, dat onze financiële en fiscale administratie optimaal ondersteunt.”

"Toch is het bewustzijn dat minder privégebruik scheelt in de portemonnee nog onvoldoende aanwezig.”

Fiscale bijtelling

Met de nieuwe technologie kan Profource het autobeleid eerlijker maken, schetst de directeur. “Wie straks veel privé rijdt, moet bijbetalen. Rijd je weinig privé, dan krijg je een bonus. We hebben overigens al een autoreglement waarin staat dat privégebruik boven 10.000 kilometer wordt afgerekend, maar dat hebben we nog nooit daadwerkelijk gedaan. We wilden de medewerkers niet opzadelen met extra administratieve handelingen.

Overigens betalen onze medewerkers wél al voor privégebruik, we zijn immers verplicht de fiscale bijtelling in te houden op het salaris. Toch is het bewustzijn dat minder privégebruik scheelt in de portemonnee nog onvoldoende aanwezig.”

“Ik hoop dat voor de hockeywedstrijd op zaterdag voortaan niet meteen de auto van de zaak wordt gepakt, maar dat veel meer wordt afgewogen of de eigen, tweede auto, niet voordeliger is. Of het openbaar vervoer of de fiets, alternatieven die ook nog eens milieuvriendelijker zijn.” 

Alleen kilometers

Een projectgroep bereidt momenteel het nieuwe autoreglement en de invoering ervan voor. Ook de Ondernemingsraad is erbij betrokken. Groenen: “Eén van de dingen die voor de OR heel belangrijk zijn, is dat van de privéritten alleen de kilometers worden geregistreerd en niet de locaties. Dat kan met het systeem.”

Met de slimme software kan ook het brandstofverbruik worden gemeten. “Daardoor kun je een ranglijst maken van de zuinigste rijders. Niemand wil natuurlijk onderaan staan, dat stimuleert enorm. We bieden onze mensen ook een training Het Nieuwe Rijden aan.” Zelf staat Groenen in de top tien van zuinige rijders. “Ik heb direct gezegd: ik doe mee met zo’n kastje in de auto.”

"Door de lagere CO2-emissie dragen we bij aan een schoner milieu.”  

Ook onderhoud uitbesteed

Voor Profource is de ritregistratie met de boardcomputers en de ondersteuning bij de invoering en het gebruik een uitkomst. “Wij hebben er zelf geen omkijken naar. Het gehele beheer en onderhoud van ons wagenpark hebben wij uitbesteed aan een professionele organisatie. Zo kunnen wij ons volledig concentreren op onze core business.”

“Met de nieuwe apparatuur en het nieuwe autoregelement kunnen we op het gebruik van onze auto’s gaan sturen”, aldus Groenen. Hij benadrukt nogmaals dat de rittenregistratie en het nieuwe autoreglement niet louter financiële maatregelen zijn. “We willen vooral meer bewustzijn creëren. Door zichtbaar te maken dat privégebruik niet gratis is, willen we een eerlijker autobeleid voeren. En door de lagere CO2-emissie dragen we bij aan een schoner milieu.”