De Nissan e-NV200 staat geparkeerd voor het pand van BNR Nieuwsradio en het Financieele Dagblad in Amsterdam. Meindert Schut, adjunct hoofdredacteur van het radiostation met ‘Verstand van Zaken’ ‘rijdt proef’ in de gloednieuwe bestelauto. Deze zelfverklaarde ‘petrolhead’ is onder meer bekend. Dit wekelijkse programma voor de echte autoliefhebber presenteert hij samen met Wouter Karssen (Autoblog.nl). Rijden in een bestelauto is voor Schut geen dagelijkse kost, maar een proefrit in een elektrisch exemplaar is te interessant om voorbij te laten gaan.

Voor een bedrijfswagen best wel chique

Na een fotosessie onderwerpt Schut het exterieur en interieur van de Nissan e-NV200 aan een nader onderzoek. “Het is weliswaar een compacte wagen, maar het interne volume valt niet tegen. De batterijen zijn mooi weggewerkt in de vloer en ze gaan niet ten koste van de laadruimte.” Hoogste tijd om in te stappen voor een rit van drie kwartier door de binnenstad van Amsterdam. Het blijft even wennen, vooral als je net uit je benzineauto stapt, maar je hoort niets. Hoogstens het geruis van de wielen. Bij de start geeft het dashboard aan dat we een actieradius van 95 kilometer hebben. “Dat dashboard is trouwens goed ingericht. Niet te veel toeters en bellen, heel overzichtelijk. Misschien wel wat items, zoals navigatie en airco, die ten koste kunnen gaan van de accuduur. Voor een bedrijfswagen best wel chique.” We rijden eerst richting A10. “Even kijken hoe het karretje zich op de grote weg houdt. Dat valt niet tegen.” De Nissan trekt snel op en rijdt goed door. “Dat is natuurlijk een voordeel van elektrisch, je kunt heel snel veel vermogen aanspreken. En het gebruik van de automaat maakt het rijden ook comfortabel.” De teller loopt wel snel terug. Als we bij de RAI de stad weer induiken, wijst de meter 88 aan.

Elektrisch is niet dé toekomst

De stoplichten volgen elkaar nu rap op. Het verkeer zit redelijk vast. Met een benzine- of dieselmotor zou het verbruik nu snel toenemen, onze testauto vindt het geen enkel probleem. De presentator van de Nationale Autoshow rijdt ontspannen door het drukke verkeer. Hij vertelt waarom zijn radiostation zoveel aandacht besteedt aan mobiliteit. “Wij weten dat dit onderwerp belangrijk is voor onze luisteraars. 80 procent van de leaserijders luistert naar ons. Hoewel we vooral worden gezien als een zender voor ondernemers, zijn we tegenwoordig een veel bredere nieuwszender, maar altijd wel met het reilen en zeilen van de economie in ons achterhoofd. Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de economie; er gaan miljarden in om. Innovatie heeft ook volop onze aandacht. We waren bijvoorbeeld het eerste radiostation met een speciaal programma over duurzaamheid. Bij Wouter Karssen en mij stroomt de olie wel door de aderen als we de Nationale Autoshow presenteren, maar we hebben ook absoluut oog voor alle ontwikkelingen op mobiliteitsgebied. Ik ben wel kritisch als het om elektrisch gaat, het is niet dé toekomst. Ik geloof veel meer in het naast elkaar bestaan van de bestaande vormen, met inbegrip van de auto op waterstof. De conventionele personenauto zal echter nog heel lang de boventoon voeren.”

Te weinig zero-uitstoot-auto’s

In de Ferdinand Bolstraat kunnen we weer wat langer doorrijden. Het valt ons op dat we weinig andere elektrische auto’s zien. Her en der hangt er wel een hybride aan de paal, maar je zou in de stad toch meer zero-uitstoot-auto’s verwachten. Hoe zou dat toch komen. “De accu is nog steeds het belangrijkste struikelblok als het om de aanschaf gaat. Dit onderdeel is heel prijzig, maar heeft de afgelopen jaren een te geringe ontwikkeling doorgemaakt. Grote uitzondering is de Tesla. De ontwikkelingen die we bij dat merk zien, zijn veelbelovend. Dit neemt niet weg dat er nog steeds te weinig elektrische auto’s zijn met een grotere actieradius dan 100 kilometer. Daardoor is het lastig concurreren met de conventioneel aangedreven auto’s. Die hebben in de stad weliswaar een groot verbruik, maar als je de snelweg oprijdt, worden ze gelijk een stuk zuiniger. Die positieve ontwikkeling is de afgelopen jaren veel sneller gegaan dan het innoveren van de accuduur van de elektrische auto.”

Heel zuinig

De rit door het centrum van Amsterdam laat ons ondertussen zien dat we heel zuinig rijden. De actieradius neemt nauwelijks af, terwijl we toch flink wat kilometers maken en voortdurend stoppen en optrekken. Daarbij valt op dat de Nissan zich makkelijk ‘beweegt’ in het drukke verkeer. “De auto is wendbaar, makkelijk te rijden en qua actieradius ideaal voor in de stad. Bovendien hebben we veel meer van dergelijke auto’s nodig om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Als ik ondernemer zou zijn, zou ik het wel weten. Je kunt de hele dag pakketjes bezorgen zonder bij te laden. Je zet ‘m aan het eind van de dag weer aan de lader en de volgende dag kun je weer gaan. Je zou verwachten dat bijvoorbeeld gemeentelijke diensten dergelijke auto’s veel meer in zouden zetten. Als je als overheid duurzaamheid predikt, moet je zelf het goede voorbeeld geven. Groot voordeel is ook dat je weinig onderhoud hebt; er gaat gewoon minder kapot. De kosten vallen met vier procent bijtelling ook enorm mee. Bovendien is de bestelwagen met alle subsidiemogelijkheden ook nog eens extra voordelig.”
Als we de bestelwagen na een lange rit door de stad weer voor het pand van BNR Nieuwsradio parkeren, geeft de meter op het dashboard aan dat we nog 77 kilometer kunnen rijden. Een prima resultaat. Schut heeft nog wel een tip. “Als Nissan de dode hoek nog wat extra aandacht geeft, moet deze bestelwagen in de stad een echte hit kunnen worden.”