In de proef werden elektrische auto’s als poolauto ingezet door diverse organisaties in de regio Haaglanden. Medewerkers werden gestimuleerd de eigen auto thuis te laten en voor werkafspraken de elektrische deelauto te gebruiken. Aan het project werd deelgenomen door onder meer Fontys hogeschool, OC Mobility Coaching, VCCR en ANWB, WagenPlan, Eneco, Rabobank Den Haag en BAM Utiliteitsbouw.

Het proeftuinproject had in de pool nog auto’s als de Mitsubishi iMiEV en Peugeot iOn. Niet direct auto’s die ieders autohart bekoren. Dat is anno 2014 wel anders; met de Tesla voorop. Een gamechanger wordt deze vol-elektrische auto ook wel genoemd. In mindere mate zijn dat ook de plug-in hybrides als de Opel Ampera, Toyota Prius Plug-In en Mitsubishi Outlander PHEV.

De belangrijkste bevindingen

  • Ook al wordt de actieradius als probleem ervaren, tijdens de proef bleek het geen probleem.
  • Voor velen bleek het een sport om zo ‘zuinig’ mogelijk te rijden in een elektrische auto. Beter anticiperen op het verkeer, gas los waar mogelijk om remenergie terug te winnen. Mensen blijken bewuster te gaan rijden. Maar belangrijker: ze zien er de lol van in.
  • Rijervaring in een elektrische auto is van grote invloed op het denken over elektrische rijden. Het helpt mensen over de brug. Mensen kennis laten maken met elektrisch vervoer heeft met andere woorden een bewezen, positief effect op de attitude.

De belangrijkste lessen

  • Het nauwkeurig inplannen van de route is essentieel voor een goede inzetbaarheid van een elektrisch voertuig in de koeriersdienst.
  • Neem tijd voor een gewenningsfase om met meerdere bedrijven een auto te delen.
  • De medewerking van gemeenten is onmisbaar voor de realisatie van openbare oplaadpunten.