Mohamed el Maknouzi
Commercieel Manager bij Daimler Fleet Management

“Autonoom rijdende auto’s gaan het mobiele landschap op zijn kop zetten.” Als commercieel manager is Mohamed El Maknouzi dagelijks bezig met de mobiliteitsvraagstukken van zijn klanten en prospects. Daimler Fleet Management verzorgt wagenparken en het leasen en financieren daarvan voor een grote verscheidenheid aan bedrijven, alle merken personenauto’s en bestelwagens.

Wat is de huidige stand van zaken?

“Op dit moment is de leasemarkt vooral belastinggedreven, mede mogelijk gemaakt door de overheid. Wij constateren dat veel bedrijven de werknemer nog steeds vrij laten in het kiezen van de auto. De medewerker kijkt vooral naar de bijtelling, want dat is goed voor zijn portemonnee.

De auto’s met zeven en veertien procent bijtelling zijn nog steeds populair. Dat wil overigens niet zeggen dat die keuze een positieve bijdrage levert aan de kosten voor de ondernemer. Het opgegeven brandstofverbruik komt immers niet altijd overeen met het werkelijke verbruik. We kennen allemaal de voorbeelden.”

Het klantgedrag verandert, mede ingegeven door de milieu-eisen.

Welke veranderingen vinden plaats?

“Ik ben er van overtuigd dat de toekomst van leasemaatschappijen niet alleen asset-based zal zijn. Wij zullen auto’s aanbieden, inclusief een financieringsvoorstel en met inbegrip van alle servicecomponenten. Het klantgedrag verandert, mede ingegeven door de milieu-eisen.

Daarnaast zien we dat jonge(re) werknemers andere eisen stellen aan mobiliteit. Zij kijken veel meer naar wat zij nodig hebben. Daaruit ontstaan combinaties van bijvoorbeeld auto, openbaar vervoer, fiets en deelauto. Ze krijgen een bepaald budget en vullen het zelf in.”

Hoe speelt de markt daarop in?

“Met flexibele leasevormen en deelautoprogramma’s, zoals Car2Go. Dat werkt heel eenvoudig: reserveren, instappen, rijden en parkeren. De deuren open je met de app. Je rijdt naar je bestemming en parkeert.

Corporate car sharing is een van onze andere initiatieven. Bedrijfsauto’s staan tachtig procent van de tijd stil, maar er wordt wel voor betaald. Bij Car sharing betaal je geen vaste leaseprijs, maar alleen voor het gebruik. Een autodeelconcept, waarmee bedrijven behoorlijk op de ‘total cost of mobility’ kunnen bezuinigen. Dergelijke initiatieven zien we in de hele markt snel opkomen.”

“Gemak dient de mens. Wat betreft fleetmanagement wordt er marktbreed volledig ingezet op online tools."

Wat bepaalt het succes van dergelijke initiatieven?

“Gemak dient de mens. Wat betreft fleetmanagement wordt er marktbreed volledig ingezet op online tools. Dit zijn tools waarmee zowel berijders als wagenparkbeheerders 24/7 inzicht hebben in data, hun wagenpark kunnen sturen en waarmee zij met één druk op de knop hun nieuwe auto kunnen samenstellen of mutaties kunnen doorgeven.

De mogelijkheden gaan nu al verder. Wij zijn in staat om alle handelingen rond mobiliteit online af te handelen. Dit betekent dat we ook het gebruik van bijvoorbeeld het openbaar vervoer en de kosten van parkeren registreren en administratief afhandelen voor bedrijf en gebruiker. Het is bijna de definitie van ontzorgen.”

Wat brengt de toekomst?

“Autonoom rijdende auto’s gaan het mobiele landschap op zijn kop zetten. Je werkt thuis en hebt over een half uur een auto nodig om naar een klant te gaan. Je boekt via een app en op het afgesproken tijdstip komt de auto voorrijden. Daar komt geen bestuurder aan te pas. Sterker nog, je stapt in en de auto brengt je naar de vooraf opgegeven bestemming. Onderweg kun je nog mooi een presentatie voorbereiden. I

k verwacht dat dit product binnen tien jaar zijn intrede zal doen. Het aantal aanbieders van mobiliteitsoplossingen zal ook verder toenemen. Daar gaan ook partijen als Apple en Google een rol in gaan spelen. Ontwikkelingen die het alleen maar uitdagender maken om met de beste oplossingen in de markt te komen. Ook wij zitten zeker niet stil.”