Volgens Brons zijn er met innovaties nog steeds mogelijkheden om toegevoegde waarde te creëren. “Niet alleen rondom elektrisch en plug-in rijden, maar bijvoorbeeld ook innovaties op het gebied van car sharing. Leasemaatschappijen bieden steeds bredere mobiliteit aan.

De opkomst van private lease is een voorzichtige trend. De gemiddelde particulier blijft nog terughoudend vanwege de prijs, maar als je voor tweehonderd euro per maand een auto uit het A-segment kan rijden, dan zet dat mensen wel aan het denken. Er zijn schattingen dat we over een jaar of vijf ongeveer honderdduizend private lease contracten hebben en het is zonder meer iets waar we als leasemaatschappij een interessante markt in zien.”

Mobiliteitsbudget

Volgens Brons zijn het vaak de innovatieve bedrijven die zoeken naar alternatieven voor het traditionele leasemodel. “Wij schatten dat de komende jaren twintig procent van de klanten met een mobiliteitsregeling gaat werken”, zegt hij. “Het invoeren van het mobiliteitsbudget kost veel tijd. Het moet langs de ondernemingsraad, de directie is vaak breed betrokken. Dat kan zo een jaar duren, want het is een cultuuromslag. Je raakt zowel de werkgever als werknemer direct in de portemonnee. Ons contact met de klant en andere stakeholders is absoluut intensiever geworden.”

“Belangrijk voor ons is dat we klanten blijven ondersteunen in het maken van de juiste keuze."

Bijtellingsniveau

Het bijtellingsvoordeel voor plug-in rijden gaat volgend jaar omlaag. De verwachting van Alphabet is dat deze voertuigen dan ook minder gekozen gaan worden omdat het kostenvoordeel voor de berijder grotendeels verdwijnt. Brons: “We gaan min of meer terug naar het bijtellingsniveau van een aantal jaren geleden, want in 2017 zitten we met de bijtelling voor de meeste modellen weer op de oude tweeëntwintig procent.

Dat leasen dan te duur zou worden voor berijders klopt niet, want voorheen was dit ook niet het geval. Voor het netto bijtellingsbedrag op je dienstauto kun je namelijk privé niet dezelfde auto rijden.” Volledig elektrisch rijden blijft volgens Brons wel aantrekkelijk. “Belangrijk voor ons is dat we klanten blijven ondersteunen in het maken van de juiste keuze. Past een elektrische auto in het rijgedrag van de werknemer?”

Iedereen kijkt elke dag op zijn bankapp en zo zal dat straks ook gaan met de mobiliteitsbalans.

Ontzorgen

Alphabet werkt sinds kort met een track-and-trace functie om het mobiliteitsbudget in ‘360 graden’ aan te bieden. Brons: “Dus: consultancy vooraf, de webapplicatie waarmee medewerkers op elk moment inkijk hebben in hun budget, alle vervoersmodaliteiten en payroll support. Om dit product te kunnen aanbieden heb je data nodig uit de auto. De data uit ritten van deelauto’s hebben we al, maar van de reguliere auto’s nog niet.

Een kastje in de auto registreert de kilometerstanden plus de start- en eindlocatie. De medewerker kan dan op elk moment zien hoeveel kilometers er zijn gereden en wat die kilometers doen met zijn vergoeding. Iedereen kijkt elke dag op zijn bankapp en zo zal dat straks ook gaan met de mobiliteitsbalans. Wat voor kosten maak ik? Sta ik in de plus of in de min? Het is een goed voorbeeld van ontzorgen dankzij automatisering. Het zal wennen zijn, want het kan ook geld kosten als je niet bewust met je budget omgaat. Het gaat erom dat de berijder nu zelf veel meer keuzes kan maken.”