Werner Budding
Autojournalist

Werner Budding werkt voor het blad Autovisie en is een van de bekendste autojournalisten van Nederland door zijn optredens bij BNR en RTL Autovisie. Hij vertelt graag over auto’s en alles wat daarmee samenhangt. We legden de volgende vraag aan hem voor: Waarom is het concept private lease vaak onduidelijk voor de eindgebruiker?

“Private lease is bedacht voor de particuliere rijder. Heel simpel, de leasebranche zocht een nieuwe markt en daar is dit product uit voortgekomen. De groei is explosief. Van 15.000 leaseauto's in 2014 naar 36.000 leaseauto's in 2015. Dat is ruim een verdubbeling. Het lastige is wellicht dat het private lease heet.

Private lease ontzorgt

Private is best aardig, maar lease wekt de indruk dat het iets zakelijks is. Het aantal aanbieders is ook sterk toegenomen. Ze bieden het mooie product niet allemaal even duidelijk aan. Hoogste tijd om de kwaliteit te waarborgen. Het nieuwe Keurmerk Private Lease zorgt voor betrouwbaarheid, waardoor nog meer mensen zich in het product zullen verdiepen. Private lease ontzorgt, is redelijk voordelig en je hoeft geen spaargeld te gebruiken. Het zorgt ook voor een groei van de autoverkoop in het algemeen.

Het mooie is dat nieuwe auto’s op deze manier ook bereikbaar zijn voor consumenten die tot nu toe op de gebruikte markt winkelden. Vijftig procent van de aangeschafte private lease auto’s bevindt zich in het segment tien tot vijftienduizend euro of nog ietsje daarboven. Het maakt het nieuwe autorijden voor een grotere doelgroep bereikbaar. Dat geeft ook het schonere milieu een extra impuls. Iedere nieuwe auto is minder milieubelastend dan een vergelijkbare auto van ongeveer vijf jaar oud.

Private lease ligt binnen handbereik en leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders spelen actief in op deze ontwikkeling.

Mobiliteitsbudget

De markt van private lease kan ook via de werkgever verder groeien. De opkomst van het mobiliteitsbudget speelt daarin een belangrijke rol. Werknemers krijgen de vrijheid in het kiezen van hun eigen mobiliteitsoplossing. Private lease ligt binnen handbereik en leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders spelen actief in op deze ontwikkeling. Ze zien extra groeipotentieel of een mooie vervanging van een wellicht teruglopende traditionele leasemarkt. De werkgever biedt een duidelijk concept en het biedt de werknemers ook nog een keer gemak én het plezier om in een nieuwe auto te stappen.”



Renate Hemerik
Directeur VNA

Renate Hemerik is directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Zij is namens VNA een belangrijke gesprekspartner van veel partijen; in de mobiliteitsbranche, maar ook binnen de overheid en politiek. Hoe kijkt zij naar private lease en wat betekent dit snel groeiende fenomeen voor werknemerstevredenheid?

“Kijkend naar private lease zien we een sterke groei en het zijn tot op heden hoofdzakelijk echte particulierencontracten. Dat heeft alles te maken met het feit dat de consument ook wil genieten van zorgeloze mobiliteit. Ze hoeven niet te kopen, betalen slechts een vast bedrag per maand en verder wordt alles voor ze geregeld. Maar ook in de zakelijke markt zal private lease worden ontdekt.

Verschillende aspecten in overweging nemen

Werkgevers kijken de laatste jaren heel serieus en goed naar mobiliteit. Daarbij worden allerlei aspecten in overweging genomen. Effectiviteit, kosten, flexibiliteit, medewerkerstevredenheid en milieuvriendelijkheid zijn aspecten die in de beoordeling worden meegenomen. De werkgever kijkt daarbij naar de verschillende groepen medewerkers binnen het bedrijf, aangezien iedere groep een eigen mobiliteitsbehoefte én -oplossing heeft. Bepaalde medewerkers hebben bijvoorbeeld per se een auto nodig. Neem een servicemonteur die met onderdelen onderweg is of de buitendienstmedewerker die het meest efficiënt reist met een auto.

Je hebt de verantwoordelijkheid voor iemand die namens jouw bedrijf op pad is, dus de veiligheid is wel degelijk een aspect, net als de representativiteit.

Leidende doelstellingen

Je kunt bepaalde medewerkers ook een budget geven waarmee ze het zelf regelen. Een mobiliteitsbudget klinkt trouwens voor velen als een toverwoord, maar er kleven ook nadelen aan. Je hebt als werkgever bepaalde doelstellingen en die zouden leidend moeten zijn. Daarbij moet je reëel zijn. Je wilt dat de medewerker wel een bepaald aantal afspraken per dag haalt. Je hebt de verantwoordelijkheid voor iemand die namens jouw bedrijf op pad is, dus de veiligheid is wel degelijk een aspect, net als de representativiteit.

Daarnaast is de werknemerstevredenheid steeds vaker weer een belangrijke doelstelling en daarbij wordt de invulling van de mobiliteit door de werkgever als een belangrijk aspect ervaren. Een goede mobiliteitsinvulling met een auto van de zaak, een mobiliteitsbudget of de mogelijkheid om een privé leasecontract aan te gaan helpt daarbij enorm. Door private lease in het mobiliteitspakket op te nemen kun je ook een mooi aanbod doen naar medewerkers die normaal gesproken niet in aanmerking komen voor die fel begeerde lease-auto van de zaak.”



Jouke Jelgerhuis Swildens
Lid van Raad van Bestuur van BDO

BDO is gespecialiseerd in accountancy, belastingadvies en consultancy. Ongeveer de helft van de ruim 2.200 werknemers is dagelijks onderweg voor één of meer klantbezoeken. Jouke Jelgerhuis Swildens, lid van de Raad van Bestuur van BDO, vertelt over het belang van mobiliteit voor de organisatie.

“Relatie en kwaliteit vormen de speerpunten van BDO. Dankzij de persoonlijke klantrelaties kunnen wij kwaliteit op maat leveren. Het bezoeken van de klant, sfeer proeven en actief zijn op locatie hoort daar natuurlijk bij. Mobiliteit is dus van wezenlijk belang, anders kunnen we ons werk niet doen.

Maandelijks mobiliteitsbudget

De auto is het belangrijkste vervoermiddel. Daarnaast maken we ook gebruik van het openbaar vervoer. Centraal staat het maandelijkse mobiliteitsbudget; de werknemer kan dat naar eigen inzicht inzetten. Dat wordt zeer gewaardeerd door onze mensen. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die daar een ov-jaarkaart van kopen. Dat zijn er niet veel, maar het gebeurt wel. Waar mogelijk stimuleren we dergelijke keuzes. Het kan natuurlijk ook om een combinatie van middelen gaan. Maar omdat de klant veruit het snelst en makkelijkst per auto te bereiken is, staat dat vervoermiddel bij ons op nummer één.

We vinden het belangrijk dat mensen een vrije keuze hebben, maar kijken bij ons beleid wel heel nadrukkelijk naar de milieubelasting.

Ik zie wel een ontwikkeling naar kleiner en zuiniger. We vinden het belangrijk dat mensen een vrije keuze hebben, maar kijken bij ons beleid wel heel nadrukkelijk naar de milieubelasting. Dat beleid werpt vruchten af. Starters, daarvan hebben we er veel, kiezen vaak voor kleiner en zuinig. Als bedrijf hebben we onze CO2-uitstoot de laatste jaren met elf procent teruggebracht. Binnen dat beleid zie ik ook een grote toekomst voor elektrisch rijden. Daar richten we ons bedrijf ook op in, met bijvoorbeeld voldoende laadpalen bij onze kantoren.

Wie rijdt het zuinigst?

Onlangs organiseerden we een wedstrijd: wie rijdt het zuinigst? De winnaar mocht een weekend in een mooie elektrische auto rijden. Maar we zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat er bij een aantal kantoren elektrische scooters staan die voor korte ritjes in de stad kunnen worden gebruikt. Een mooi voorbeeld is ook ons onlangs geopende nieuwe kantoor in Breda. Dat bevindt zich boven het NS-station. Dichter bij het openbaar vervoer kun je niet zitten. Dat wordt door klanten en medewerkers zeer gewaardeerd.”