De privélease-aanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. Soms actiematig, zoals Leaseplan dat bij de Albert Heijn XL ruim duizend Hyundai’s via een dergelijke constructie wegzette. Maar steeds meer auto-importeurs presenteren hun nieuwe modellen tegenwoordig met privéleaseprijs. Waar komt deze grote interesse voor privélease toch vandaan?

“Nu steeds meer autoportals vermelden wat de auto maandelijks kost beseffen mensen hoe duur autorijden is en blijkt die leaseprijs vaak best mee te vallen.”

Transparant over kosten

“Het is opvallend dat een concept dat al meer dan tien jaar oud is nu pas voet aan de grond krijgt”, constateert ook Luberto van Buiten, hoofdredacteur van mobiliteitsvakblad Fleet&Mobility. “Ik denk dat de constructie meelift op de trend van bezit naar gebruik. Niet toevallig is er ook een toename in het aantal autodeelconcepten.

Ook het feit dat mensen minder geld aan een auto willen besteden speelt mee.” De transparantie bij de autokosten speelt privélease in de kaart, zegt van Buiten. “Nu steeds meer autoportals vermelden wat de auto maandelijks kost, (inclusief verzekering, onderhoud en afschrijving), beseffen mensen hoe duur autorijden is en blijkt die leaseprijs vaak best mee te vallen.”

Privéleasecontract

In de markt zelf is het natuurlijk vooral de vraag: Wordt er dan nog wel geld aan verdiend? “Leaseplan zegt natuurlijk van wel, en ook wij hebben becijferd dat de forse korting die leasemaatschappijen krijgen bij aanschaf van een grote bulk auto’s, op de auto wordt verdiend. Anderen zeggen dat dit helemaal niet kan. Voor de berijder maakt het natuurlijk niet zoveel uit. Die moet vooral profiteren van de lage prijs.”
 
Wel is het zaak om je gezonde verstand te gebruiken bij het aangaan van een privéleasecontract. “Je gaat wel een huurovereenkomst aan voor een langere termijn. Dus moet je rekening houden met zaken als: Wat kost het als ik eerder onder mijn contract uit wil? Wat gebeurt er bij total loss en wat gebeurt er als ik meer kilometers rijd dan volgens contract? Let erop dat je dan niet ineens veel meer moet betalen.”

Steeds meer leasemaatschappijen proberen om via de werkgever de werknemer te bereiken.

Zorgplicht

Er zijn meerdere smaken om privé te leasen. Ook proberen steeds meer leasemaatschappijen om via de werkgever de werknemer te bereiken - onder mobiliteitsmanagers ‘business to employee’ genoemd.

In deze constructie wordt de auto aangeboden aan medewerkers die geen auto van de zaak hebben, maar ook gebeurt het steeds vaker dat privélease onderdeel is van het mobiliteitsbudget. Hierbij krijgen medewerkers een budget waarmee zij zelf hun vervoersbehoefte moeten inkopen, zoals brandstof of een treinkaartje. Is zo’n constructie de moeite waard? “Je moet het goed afwegen tegen de kosten die je anders voor vervoer maakt, zowel zakelijk als privé.

Omdat je als privépersoon het volledige leasebedrag betaalt, vervalt de bijtelling. Maar je hebt wel het voordeel dat je het contract door je werkgever kunt laten uitonderhandelen. Persoonlijk vind ik dat de werkgever ook een zorgplicht heeft als hij privélease faciliteert en dat hij de medewerkers dus voorlicht over de mitsen en maren van privélease. Het is een goede manier om een nieuwe auto te rijden tegen een schappelijke prijs, maar zoals bij elke financiële overeenkomst zitten daar wel voorwaarden aan”, aldus van Buiten.