Luberto van Buiten

Luberto van Buiten
Hoofdredacteur van Fleet&Mobility

Steeds vaker verdwijnt de auto uit het arbeidsvoorwaardenpakket of wordt het voor medewerkers lastiger om voor een auto van de zaak in aanmerking te komen. Voor leasemaatschappijen betekent dit dat het aantal contracten onder druk staat. “De stap naar privélease is voor leasemaatschappijen dan ook een heel logische”, aldus van Buiten. Hij ziet verschillende succesvolle initiatieven in de markt. Er zijn twee richtingen: óf rechtstreeks vanuit de leasemaatschappij aan particulieren, óf het aanbieden van privélease via werkgevers. “De werkgever fungeert dan als brug naar de particulier. De leasemaatschappij sluit het contract in de meeste gevallen met de werknemer af.” Een maatschappelijk voordeel van privélease is ook dat de relatief vervuilendere occasions van de weg gaan.

Daadwerkelijke kosten

Privélease kan ook een oplossing zijn voor die medewerkers die geen auto van de zaak krijgen, maar wel een mobiliteitsbudget. Consumenten doen er dan wel goed aan om een goede vergelijking te maken tussen hun eigen auto en een privéleaseauto. “Het maandbedrag lijkt voor veel mensen hoog in vergelijking met een eigen auto. Dat komt omdat mensen er niet stil bij staan wat de daadwerkelijke kosten van een eigen auto zijn. Je moet wel appels met appels vergelijken”, aldus Van Buiten. En zo werkt het ook voor werkgevers. Als een werkgever het privéleaseproduct van de leasemaatschappij wil aanbieden, doet hij er goed aan om de privéleasevoorwaarden nauwkeurig te bestuderen. “Consumenten zijn zelf nieuw met de materie. Die verwachten bijvoorbeeld geen nacalculatie of een tussentijdse aanpassing van de leaseprijs als het aantal afgesproken kilometers wordt overschreden. Voor wagenparkbeheerders is dit natuurlijk gesneden koek.”

Alternatieven

Een andere optie voor medewerkers is een mobiliteitskaart: ook die raakt steeds meer in zwang. Ook hierbij is bepalend dat de werknemer zo eenvoudig mogelijk de beste weg van A naar B wil kunnen afleggen. Van buiten: “Dat betekent voor bedrijven dat ze hun processen goed op orde moeten hebben en alternatieven voor de auto zo laagdrempelig mogelijk aanbieden. Wanneer je met één kaart gebruik kunt maken van het OV, een fiets en een deelauto zien mensen de meerwaarde er sneller van in.” Het gebruik van een mobiliteitsbudget geldt ook voor leaserijders als een extra prikkel. “Iemand die voor 800 euro een auto mag leasen zal er alles aan doen om op dat bedrag uit te komen, maar wanneer je een deel mag houden van wat je van het mobiliteitsbudget niet uitgeeft, over blijft, dan ben je juist extra zuinig. Dan kijk je niet naar een Focus, maar ga je voor een Fiesta.”

Fleet Event 2014

Op woensdag 26 november vindt in Houten voor de eerste keer Fleet Event plaats, een evenement over de ins en outs van modern wagenparkbeheer. Het evenement wordt georganiseerd door Expomotion in samenwerking met vakblad Fleet&Mobility. De hoofdredacteur van dit vakblad Luberto van Buiten legt het evenement uit aan de hand van drie vragen:

Voor wie is dit evenement bedoeld?

“Het Fleet Event richt zich voornamelijk op wagenparkbeheerders met een vloot vanaf zo’n vijftig voertuigen. Maar ook voor leasemaatschappijen en hun leveranciers is het een erg nuttige dag. Eigenlijk iedereen die betrokken is bij wagenparkbeheer komt naar dit evenement om kennis en inspiratie op te doen.”

Waarom mag de dag niet gemist worden?

“Binnen het thema ‘Iedereen in de leaseauto’ gaan we een stapje verder dan gebruikelijk. Natuurlijk: de wagenparkbeheerder wordt mobiliteitsmanager en dus verantwoordelijk voor meerdere vormen van vervoer, maar de auto blijft een belangrijke rol spelen. Die rol gaan we vanuit diverse invalshoeken belichten. Denk aan kostenbeheersing en private lease, maar ook aan concepten voor deelauto’s en slimme inzet van zakelijke mobiliteitspassen om die auto te knopen aan alternatief vervoer.”

Het Fleet Event staat niet op zichzelf?

“Inderdaad. Het Fleet Event keert jaarlijks terug, maar tweemaal per jaar vindt ook de Fleet Lounge plaats. Deze lounges zijn wat beknopter en bedoeld om de fleet professionals in korte tijd bij te praten over de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Wat tegelijkertijd een goede gelegenheid is om bij te praten met collega’s uit de sector.”