Door dagelijks een stuk te fietsen zorg je ervoor dat je vitaal en mobiel blijft. Veel mensen zien fietsen niet meer als iets dat bijdraagt aan je gezondheid. Fietsen is voor korte stukken vaak efficiënt en daarom gebruiken de meeste mensen de fiets. We vergeten allemaal de gezonde voordelen van het fietsen. Daarom ga ik je in de artikel vertellen over de voordelen van het fietsen. 

Het verbeterd je uithoudingsvermogen

Fietsen is over het algemeen niet heel intensief voor je spieren, maar je fietst wel vaak een langer stuk. Dit zorgt niet voor de groei van spiermassa, maar wel voor een positieve groei van het uithoudingsvermogen van je spier. Tijdens het fietsen belast je vooral de beenspieren. Deze spieren zullen dus vooruit gaan op het gebied van uithoudingsvermogen. Wanneer je uithoudingsvermogen traint train je ook meteen je longen. Deze zullen dus ook sterker worden. 

Je bent in de buitenlucht

Mensen zitten tegenwoordig veel binnen. Alleen zijn wij mensen niet gemaakt om binnen te zitten. Wanneer je terugkijkt naar de holbewoners zie je ook dat wij in groten sliepen en schuilde voor slecht weer. Voor de rest waren wij altijd buiten. De frisse lucht en in de zomer de extra vitamine D die wij krijgen van de zon zorgt ervoor dat wij extra energie krijgen. Hierdoor gaat onze weerstand omhoog en voelen wij ons vaak gelukkiger. Het bewegen in de buitenlucht is dus erg goed voor een mens.

Je houdt je spieren soepel

Naast uithoudingsvermogen zorgt de roterende beweging die je met je benen maakt op de fiets ervoor dat de beenspieren soepel blijven. Vooral voor senioren is dit erg belangrijk. Het soepel houden van de beenspieren en de spieren in het algemeen zorgen ervoor dat je mobieler blijft. Zo kan het fietsen dus ook bijdragen in het dagelijks leven zoals het doen van boodschappen of het bezoeken van familie en vrienden.

Welke fiets moet je hebben

Een fiets moet passen bij jouw doelen. Zo kun je met een mountainbike stukken in het bos of andere ruw terrein afleggen. Met een normale fiets ben je actief bezig en leg je normale stukken af. Soms kan het fietsen op een normale fiets voor senioren te belastend zijn. In dit geval kun je een elektrische fiets kopen. Deze ondersteund je tijdens het fietsen. Zo belast je de beenspieren minder, maar houdt je de spieren wel soepel. Denk in de mogelijkheden en je komt altijd bij de goede fiets uit.